چرا سرانه آب هر ایرانی کاهش یافته است؟

© Fotolia / Sondemآب
آب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اشتراک
وزیر نیرو ایران: سرانه آب هر ایرانی از حدود ۶ هزار و ۵۰۰ مترمکعب به یک‌هزار و ۲۰۰ متر مکعب کاهش یافته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، علی‌اکبر محرابیان اظهار داشت که کاهش سرانه آب لزوم توجه جدی‌تر به سازگاری با کم‌آبی را دوچندان می‌کند. حل چالش‌های آب در این دوره از طریق ۲ راهکار، اقدام‌های نرم افزاری و اقدام‌های عملیاتی و سازه‌ای پیگیری خواهد شد.
وزیر نیرو در ادامه افزود: "در اقدام‌های نرم افزاری که نخستین گام است، درک این موضوع که کشور درگیر شرایط کم آبی است و پنجه در پنجه کم آبی دارد بسیار مهم خواهد بود. کشورمان یکی از کم‌بارش‌ترین کشورهای جهان است که یک‌سوم تا یک دوم بارش‌ها در آن به وقوع می‌پیوندد و همواره شاهد کاهش بارش‌ها بوده و خواهد بود.
بر همین اساس افزایش بهره‌وری در بخش آب از اهمیت بسیار بالایی برخودار است، زیرا افزایش بهره‌وری این امکان را می‌دهد تا با منابع کم بتوان مصرف بیشتر را به درستی پوشش داد.
Голландские перцы в коробках на продуктовом рынке  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.12.2021
ممنوعیت واردات محصولات کشاورزی ایران به روسیه
عمده مصارف آب کشور در بخش‌های کشاورزی، صنعت، شرب و محیط زیست است که در بخش کشاورزی با توجه به سهم قابل توجه این بخش و میزان رشد آن، میزان اعمال بهره‌وری از ظرفیت بالاتری برخودار است.
سرانه مصرف در بخش شرب نیز بسیار بالا است و علاوه بر آن هدر رفت در این بخش هم زیاد است. موضوع اقتصاد آب، موضوعی مهم است. آن چیزی که سبب ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای آب است بحث اقتصاد است و نمی توان انتظار داشت پارامترهای اقتصادی نادیده گرفته شود و آن‌گاه تعادل در عرضه و تقاضا برقرار شود.
در بخش آبرسانی روستایی اقدام های خوبی صورت گرفته و در نخستین گام آبرسانی به ۱۰ هزار روستا انجام خواهد شد. برای اجرای فاز نخست آن قرارداد اجرای آبرسانی به هفت هزار و یکصد روستا با قرارگاه امام حسن عملیاتی خواهد شد. برای اجرای این قرار داد ۲۱ هزار کیلومتر خطوط انتقال اجرا خواهد شد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала