دور هشتم مذاکرات وین، چگونه پیش خواهد رفت؟

© AFP 2023 / JOE KLAMARAustrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.12.2021
اشتراک
مذاکرات وین با محور رفع تحریم‌ها و اجرای موثر توافقات سال ۹۴ پس از توافق تمام طرف‌ها برای گفتگو روی متون مشترک به مرحله حساس و تعیین‌کننده‌ای رسیده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام تا ساعاتی دیگر با حضور دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران آغاز خواهد شد. هیات جمهوری اسلامی ایران با ترکیبی حقوقی، سیاسی، اقتصادی و با اراده جدی برای دستیابی به توافق نهایی در این دور به وین سفر کرده است.
مذاکرات وین با محور رفع تحریم‌ها و اجرای موثر توافقات سال ۹۴ پس از توافق تمام طرف‌ها برای گفتگو روی متون مشترک به مرحله حساس و تعیین‌کننده‌ای رسیده و موفقیت ادامه مذاکرات به اراده جدی گروه ۱+۴ به ویژه سه کشور اروپایی عضو برجام بستگی دارد که نقش سازنده‌ای در دور قبل ایفا نکردند. طرف‌های مقابل هم تا اینجای کار، از تعطیلات کریسمس و سال نو چشم‌پوشی کرده تا به تعبیر مذاکره کننده ارشد روسیه اراده خود را برای شرکت در مذاکرات به نمایش بگذارند.
مذاکره آمریکا با اسرائیل در صورت شکست مذاکرات برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
مذاکره آمریکا با اسرائیل در صورت شکست مذاکرات برجام
مذاکره کنندگان در دور قبل که در دو نوبت پیگیری شد، پس از نزدیک به سه هفته گفت‌وگو و انکار طولانی سه کشور اروپایی دربرابر مطالبات منطقی ایران، درباره متن مشترک و مبنای ادامه گفت‌وگوها به توافق رسیدند. انگلیس، آلمان و فرانسه ابتدا بحث در مورد متون پیشنهادی ایران را نمی‌پذیرفتند و اصرار داشتند که مذاکرات برمبنای پیش‌نویس دور قبل دنبال شود.
آن‌ها از پذیرش عبارت پیشرفت در مذاکرات، با هدف اعمال فشار روانی بر تیم ایران جهت واگذاری امتیاز، ابا می کردند. اما بر اساس استدلال‌های ارائه شده و مواضع اصولی، منطقی و مشروع هیات جمهوری اسلامی ایران طرف‌ اروپایی مجاب شد که دیدگاه‌های ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه‌بخش پذیرفته شود.
انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده برجام پس از نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام به خبرنگاران گفت که زمان زیادی برای رسیدن به توافق وجود ندارد و بحث بر سر چند هفته و نه چند ماه است. او از پیچیدگی‌های دور پیش رو سخن گفت و تصریح کرد که طرف‌ها باید تصمیمات سیاسی سختی را اتخاذ کنند.
روسیه از سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آستانه مذاکرات وین استقابل کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.12.2021
روسیه از سخنان رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در آستانه مذاکرات وین استقبال کرد
در کنار مذاکرات فشرده دیپلمات‌ها، فضاسازی‌های رسانه‌ای غربی سهم زیادی در انعکاس تصویر غیرواقعی از مذاکرات دور قبل ایفا کرد.مطبوعات اروپایی و آمریکایی به همراه شبکه‌های معاند فارسی زبان به رغم پیشرفت دور قبلی مذاکرات جو رسانه‌ای منفی درباب روند گفت‌وگوها به راه انداخته و بدون اشاره به مقصر اصلی مشکل اجرای برجام (ایالات متحده)، ایران را دلیل عدم پیشرفت مذاکرات معرفی می‌کردند.
اینک متن پیش‌رو حاوی دیدگاه‌ها و نظرات تمام طرفهاست و گفته می‌شود حدود ۸۰ درصد از پیشنهادات ایران لحاظ شده است. شنیده‌ها از احتمال طولانی شدن این دور از مذاکرات برای دست‌یابی به توافق نهایی حکایت دارد. گرفتن تصمیم‌های سیاسی سخت چاشنی این دور از مذاکرات است و بدیهی است که طرف‌های غربی برای عبور از گردنه‌ تصمیم‌های سخت به ابزار رسانه، مقصرنمایی ایران و صدور بیانیه‌های یکطرفه متوسل شوند.
هشتمین دور مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران در روز دوشنبه 27 دسامبر 2021 در وین آغاز می شود.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала