رهبر خودخوانده قره باغ: حضور نیروهای حافظ صلح روسیه لازم است

© Photo / Screenshot / Facebook / Արայիկ Հարությունյան Arayik Harutyunyanرهبر خودخوانده قره باغ: حضور نیروهای حافظ صلح روسیه لازم است
رهبر خودخوانده قره باغ: حضور نیروهای حافظ صلح روسیه لازم است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.12.2021
اشتراک
رئیس جمهوری خودخوانده منطقه قره باغ، بیان کرد: حضور نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه تا حل و فصل نهایی مناقشه نامحدود می باشد.
آراییک هاروتونیان رئیس جمهوری خودخوانده منطقه قره باغ، در مورد اظهارات نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در یک کنفرانس مطبوعاتی در ۲۵ دسامبر اظهار نظر کرد که اجازه نمی دهد در مورد به رسمیت شناختن کامل حق ارامنه قره باغ در تعیین سرنوشت خود، امتیازی داده شود و حضور نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه تا حل و فصل نهایی مناقشه نامحدود می باشد.
نخست وزیر ارمنستان سپس اظهار داشته که در سال ۲۰۱۶، روسای مشترک سه بسته پیشنهادی ارائه کردند که برای اولین بار از سال ۲۰۱۱، پیشنهادی مبنی بر اینکه قره باغ کوهستانی وضعیت میانی دریافت کند، در آن وجود نداشت. همچنین پارامترهای حل مشکل به شورای امنیت سازمان ملل منتقل شد.
پاشینیان خاطرنشان کرد که تصمیم شورای امنیت سازمان ملل قابل پیش بینی است، زیرا در سال ۱۹۹۳ شورای امنیت قطعنامه ای را تصویب کرد که می گوید "در مورد منطقه قره باغ کوهستانی آذربایجان" یکپارچگی و تخطی ناپذیری مرزها را به رسمیت می شناسد.
علاوه بر این، پاشینیان تصریح کرد که در طول کل روند مذاکرات، موضوع حقوق آذربایجانی های مقیم قره باغ کوهستانی هرگز مورد مناقشه هیچ دولت یا مذاکره کننده ای قرار نگرفت و منطقه خودمختار قره باغ هرگز در روند مذاکرات به عنوان یک موضوع کاملاً ارمنی در نظر گرفته نشد.
پوتین: روسیه نقش مثبتی در قره باغ ایفا می کند  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.11.2021
پوتین: روسیه نقش مثبتی در قره باغ ایفا می کند
رهبر خود خوانده قره باغ در فیسبوک خود نوشت: به رسمیت شناختن کامل حق ارامنه آرتساخ (قره باغ) برای تعیین سرنوشت مشروط به شرط و امتیاز نیست. وی خاطرنشان کرد که این موضوع در صلاحیت انحصاری ارامنه قره باغ است. بنابراین، تنها مقامات جمهوری آرتساخ مجاز به صحبت از طرف مردم آرتساخ هستند.
وی افزود: در رابطه با امنیت آرتساخ، ما به تلاش‌ های خود برای تقویت پتانسیل ارتش دفاع ادامه خواهیم داد و نیروهای حافظ صلح روسیه باید برای یک دوره باثبات و نامحدود تا حل و فصل نهایی و عادلانه مناقشه و تدارک تضمین های امنیتی بین المللی اضافی باقی بماند.
به گفته وی، هدف از به رسمیت شناختن بین المللی استقلال قره باغ، رهنمود اصلی مقامات قره باغ است. مردم و مقامات آرتساخ هرگز و به هیچ وجه هیچ موقعیتی را در آذربایجان نخواهند پذیرفت.
هاروتونیان تاکید کرد: اگر آذربایجان به تغذیه جامعه خود با ارمنی هراسی ادامه دهد و نه برای صلح، بلکه برای اخراج ارامنه از آرتساخ آماده شود، از چه نوع زندگی مشترک می توان صحبت کرد؟
وی خاطرنشان کرد که تمامیت ارضی قره باغ باید حداقل در سرزمین هایی که جمهوری آرتساخ در سال ۱۹۹۱ اعلام شده است، احیا شود، بنابراین "سرزمین های اشغالی باید آزاد شوند" و ارامنه باید بتوانند به خانه های خود بازگردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала