کارشناسان در ایران نسبت به عدم حذف ارز 4200 تومانی هشدار دادند

CC0 / Pixabay / کارشناسان در ایران نسبت به عدم حذف ارز 4200 تومانی هشدار دادند
کارشناسان در ایران نسبت به عدم حذف ارز 4200 تومانی هشدار دادند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.12.2021
اشتراک
کارشناسان در ایران جبران قدرت خرید مردم به صورت یارانه پس از حذف ارز 4200 تومانی را ضروری خواندند.
به گزارش اسپوتنیک، پایگاه خبری نامه یوز نوشت: مهدی هاشم‌زاده کارشناس بودجه به اثرات مثبت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در بلندمدت اشاره کرد و افزود: تصمیم حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی با این حجم از انحراف‌ها و فسادهای اتفاق افتاده در این بخش، قطعاً تصمیم درست و صحیحی توسط دولت گرفته شده است. این موضوع حتماً باید ذکر شود که دلیل گرانی دلار و رسیدن قیمت ارز به ۳۰ هزار تومان، تداوم سیاست غلط ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده است.
هشدار نماینده مجلس ایران به حذف ارز 4200 تومانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.12.2021
هشدار نماینده مجلس ایران به حذف ارز 4200 تومانی
وی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را موجب افزایش قیمت دانست و نه تورم و خاطرنشان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به تورم و افزایش قیمت شدید همه کالاهای جامعه منتهی نخواهد شد ولی قطعاً در برخی کالاها مثل روغن یا مرغ ما شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. بنابراین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش قیمت به دنبال دارد ولی تورم بالا ایجاد نخواهد کرد. همین افزایش قیمت چند کالای خاص نیز با اعطای کامل یارانه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به همه مردم، جبران خواهد شد.
وی نتیجه حذف نکردن ارز ۴۲۰۰ تومانی را افزایش تورم سال آینده به بالای ۵۰ درصد پیش بینی کرد و گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم جدی به دنبال ندارد و افزایش قیمت‌ها نیز اثر کوتاه‌مدت داشته و بلندمدت نخواهند بود ولی تداوم ارز ۴۲۰۰ تومانی با شرایط منابع ارزی کشور قطعاً منجر به کسری بودجه و استقراض از بانک مرکزی و نهایتاً نیز منتهی به تورم‌های سه رقمی نیز خواهد شد و قیمت دلار رو به بالای ۶۰ هزار تومان می‌رساند، بنابراین دولت باید بین مرغ ۶۰ هزارتومانی یا دلار ۶۰ هزارتومانی انتخاب کند که قطعاً حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انتخاب سیاست‌گذار عقلایی است اما از طرف دیگر برای جبران قدرت خرید مردم، باید از منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ نهاده‌ها، به همه مردم به صورت کامل یارانه پرداخت شود. میزان یارانه‌ها به راحتی با استفاده از منابع حاصل از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و البته تحقق ۵۰ درصدی منابع تبصره ۱۴ هدفمندی یارانه‌ها لایحه بودجه ۱۴۰۱، به راحتی تا ۵۰۰ هزار تومان برای هر ایرانی افزایش پیدا خواهد کرد و در این بخش نیز دولت نیز باید حفظ قدرت خرید مردم را لحاظ کند و به طور کامل یارانه را پرداخت کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала