گزارش و تحلیل

چرا موضع اسراییل به یکباره تغییر کرد؟

© Sputnik / Vladimir Astapkovichاسرائیل در اعتراضات ایران دخالتی ندارد
اسرائیل در اعتراضات ایران دخالتی ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2021
اشتراک
تا همین دو سه هفته پیش اسرائیلی ها زمین و زمان را به هم دوخته بودند تا جلوی هر توافقی در وین را بگیرند و تهدید می کردند که بنا دارند حمله کنند و کل برنامه هسته ای ایران را نابود کنند، اما به یکباره موضع خود را تغییر دادند.
نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد که با توافقی که منجر به محدود سازی برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از رسیدن ایران به بمب هسته ای شود موافق هستند.
توجه داشته باشید نخست وزیر اسرائیل نگفته برنامه هسته ای ایران نابود شود گفته فقط مطمئن شویم سلاح هسته ای تولید نمی کنند.
خود همین یعنی یک عقب نشینی بسیار بزرگ.
خوب اصل برجام هم بر همین اساس است، یعنی اطمینان یافتن از اینکه ایران بنا نیست بمب هسته ای تولید کند.
از آن بالاتر هم اینکه کلا رهبری در ایران فتوا داده که تولید تسلیحات کشتار جمعی از جمله هسته ای حرام است و حتی اگر ایران برجام را امضا نکرده باشد و علیرغم اینکه طبق اظهار نظر آقای کمالوندی (سخنگوی سازمان انرژی هسته ای) "ایران سالها است که توانمندی فنی لازم برای تولید تسلیحات هسته ای را دارد ولی خودش نمی خواهد این کار را انجام دهد"، ایران در صدد تولید سلاح هسته ای نمی باشد.
یعنی کلا مشکل حل است.
ولی آیا ماجرای عقب نشینی اسرائیل به این دلیل بوده.
مطلبی را در یکی از نشریات کویتی به نام "الجریده" می خواندم که شاید کلید حل معما باشد.
این روزنامه نوشته بود که اخیرا نامه ای از طرف ایران برای آمریکا رفته که در آن ایران آمریکا را تهدید کرده در صورتی که حمله ای از طرف اسرائیل بر علیه تاسیسات هسته ای ایران رخ دهد، ایران اول آمریکا را مقصر می داند و بعد اسرائیل را، و اول آمریکایی ها را هدف قرار خواهد داد بعد اسرائیلی ها را.
یایر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
وزیر خارجه اسرائیل "طرح ب" در صورت شکست مذاکرات وین با ایران را شرح داد
بلافاصله بعد از ارسال این نامه به آمریکایی ها رزمایش نظامی سپاه هم راه اندازی شد و ایرانی ها در این رزمایش موشک های بالستیک خود را نیز آزمایش کردند.
و فرماندهان نظامی ایران تاکید کردند که ماجرای هدف قرار دادن اسرائیل فقط تغییر زاویه پرتاب کننده این موشک ها می باشد.
وآزمایش جدید موشک های بالستیک ایران که قطعا تحت نظر ماهواره های جاسوسی آمریکایی بود نشان داد امروزه علیرغم عقب نشینی آنها از اطراف ایران ولی هنوز بسیاری از پایگاه های مهم آنها در تیر رس موشک های ایرانی هست و مهم ترین پایگاه آنها در اقیانوس هند یعنی پایگاه دیه گو گارسیا که تا چند صباح دور از دسترس ایرانی ها بود هم می تواند هدف موشک های ایرانی قرار گیرد و جان چند هزار سرباز آمریکایی که در حال آفتاب گرفتن در این جزیره می باشند در خطر است.
همچنین ناوهای آمریکایی در کل منطقه می تواند هدف ایرانی ها قرار گیرد.
کشورهای عرب حوزه خلیج فارس هم همه خود را عقب کشیدند و دست رد به سینه اسرائیل زدند و اعلام کردند که حاضر نیستند در هیچ گونه عملیاتی بر علیه ایران شریک باشند.
آذربایجان هم تلاش دارد صفحه جدیدی از روابط با ایران باز کند و می داند اولین خواسته ایران این است که پس از اتمام بازپس گیری قره باغ دیگر پای اسرائیلی ها در این کشور کوتاه شود و طبق برخی گزارش ها باکو مدتی است که محدودیت های جدیدی برای فعالیت اسرائیلی ها در این کشور ایجاد کرده.
ترکیه هم که تکلیف اش روشن است و اوضاع اقتصادی اش به هیچ وجه اجازه همکاری در چنین عملیاتی به اسرائیل را نمی دهد، گو اینکه حتی اگر اوضاع اقتصادی ترکیه هم مشکل نداشت بعید به نظر می آید ترکیه حاضر باشد در ماجراجویی اسرائیل همراهی کند.
در باره عراق هم که اوضاع سیاسی اش کاملا به هم ریخته و آمریکایی ها به خوبی می دانند اگر به هر دلیلی اجازه دهند اسرائیلی ها از حریم هوایی عراق بر علیه ایران استفاده کنند همه چیز در عراق سر آنها و متحدینشان خراب خواهد شد.
همچنین گزارش های جسته گریخته تایید نشده زیادی مبنی بر اینکه ایرانی ها اخیرا موفق شده اند جنگنده ها و موشک های پیشرفته ای از روسیه و چین به دست آورند وجود دارد، امری که می تواند موجب آن شود که برتری هوایی اسرائیل مخصوصا در آسمان ایران دیگر وجود نداشته باشد.
به هر حال همه می دانند خلبان های ایرانی در صورتی که به هواپیماهای مدرن دسترسی داشته باشند چه کارهای متهورانه ای می توانند انجام دهند و مقابله با هواپیماهای اسرائیلی و یا حتی آمریکایی برای آنها مثل آب خوردن خواهد بود و اینگونه نیست که اسرائیلی ها بتوانند وارد حریم هوایی ایران شوند و سالم از آن خارج شوند، ایران نه عراق است نه سوریه و نه.... و تک تک آنها شکار خواهند شد.
اسرائیلی ها و آمریکایی ها تا همین چند صباح پیش دلواپس مقابله با خلبان هان های ایرانی که از هواپیماهای قدیمی فانتوم اف 4 و اف 5 استفاده می کردند بودند حال تصور کنید اگر مثلا جنگنده های روسی مدرن سوخوی 35 دست ایرانی ها رسیده باشد معادلات چگونه می باشد؟
یعنی اگر اسرائیلی ها و یا آمریکایی ها با آن هواپیماهای کذایی شان وارد حریم هوایی ایران شوند و به یکباره همه هواپیماهایشان سرنگون شود حد اقل اش این است که دیگر کسی حاضر نخواهد بود یک پیچ هواپیمای آمریکایی خریداری کند.
آمریکایی ها این تجربه را با سیستم های پاتریوت خود داشتند و وقتی انصار الله یمن موفق شدند با عبور از پاتریوت های آمریکایی تاسیسات آرامکو را هدف قرار دهند فروش پاتریوت آنها به کمتر از ده درصد رسید و بسیاری از خریداران قرارداد ها را لغو کردند و به سمت خرید سیستم های دفاعی روسی رفتند.
مذاکره آمریکا با اسرائیل در صورت شکست مذاکرات برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
مذاکره آمریکا با اسرائیل در صورت شکست مذاکرات برجام
همچنین برخی اطلاعات جسته گریخته از کشف مراکز نگهداری تسلیحات کشتار جمعی اسرائیل توسط عوامل اطلاعاتی ایران وجود دارد که در صورت صحت یعنی کافی است ایران این انبارها را هدف قرار دهد تا فاجعه ای رخ دهد.
بر اساس شرایط بین المللی موجود ایران نمی تواند به صورت مستقیم به اسرائیل حمله کند و در صورتی که چنین کاری را انجام دهد کل جامعه جهانی بر علیه ایران قیام خواهد کرد و ایران محکوم خواهد شد، اما در صورتی که اسرائیل مستقیم به ایران حمله کند آنوقت بهانه لازم را به ایران می دهد تا ایران هم واکنش نشان دهد، حتی اگر این واکنش یک فاجعه بیافریند و کل اسرائیل با خاک یکسان شود کسی حق نخواهد داشت از ایران انتقاد کند.
هیچ بعید هم نیست که آمریکایی ها اطلاعاتی در این زمینه ها به دست آورده باشند و آقای جاک سالیوان در سفر اخیر خود آن را به اسرائیلی ها داده باشد تا متوجه شوند ایرانی ها سورپرایز های زیادی را برای وقت مبادا در جیب خود نگه داشته اند و اینگونه نیست که اسرائیلی ها تصور کنند که فاعل ما یشاء هستند و بهتر است که سر جای خودشان بنشینند و اجازه دهند برادر بزرگتر کار خود را انجام دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала