روز 27 دسامبر آغاز دور هشتم مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین است

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2021
اشتراک
قرار است هشتمین دور مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌ها روز 27 دسامبر در وین در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ آغاز شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران به همراه بقیه اعضای این هیات، صبح دوشنبه برای حضور در هشتمین دور مذاکرات هسته‌ای وارد وین می‌شود. قرار است هشتمین دور مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم‌ها روز دوشنبه در وین در سطح معاونان وزیران خارجه ایران و ۱+۴ آغاز شود.
انتظار می‌رود طرف‌های اروپایی با جدیت بیشتری بر سر میز مذاکرات حاضر شده و با پرهیز از فضاسازی رسانه ای و تبلیغاتی گام‌های عملی برای اجرای تعهدات خود بردارند.
حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران چندی پیش در نشست خبری مشترک با فواد حسین وزیر خارجه عراق خطاب به طرفهای غربی گفت: "اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برطرف شود تمام تحریم‌های برجامی باید برطرف شود.
جمهوری دونتسک  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2021
انتقال مواد شیمیایی از آمریکا به دونتسک انجام شده است
ایران با منطق قوی خود مذاکرات را تا رسیدن به توافق خوب ادامه می‌دهد. زمانی که طرف‌های مقابل اراده جدی خودشان را نشان دهند روزی است که می‌توانیم از بازگشت همه طرف‌ها به تعهداتشان در برجام سخن بگوییم".
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
روسیه به هرگونه قطعنامه علیه ایران در شورای حکام آژانس رای مخالف خواهد داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
ابراز امیدواری روسیه به حصول توافق جهت احیای برجام تا اوایل ماه فوریه
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
هفتمین دور مذاکرات بر سر توافق هسته ای ایران و لغو تحریم های واشنگتن علیه تهران در ۲۹ نوامبر در وین آغاز شد و در ۳ دسامبر به حالت تعلیق درآمد، شرکت کنندگان اروپایی قبل از ادامه گفتگو برای رایزنی های بیشتر به کشورهای خود بازگشتند. در ۹ دسامبر مرحله دیگری اتفاق افتاد که در آن جمهوری اسلامی ایران پیش نویس توافقنامه تمدید توافق هسته ای را در قالب دو سند در مورد لغو تحریم های آمریکا و مسائل مربوط به برنامه هسته ای به طرفین ارائه کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала