رسانه آمریکایی: عربستان به کمک چین در حال تولید موشک‌های بالستیک است

© AFP 2023 / Hassan Ammar ریاض، پایتخت عربستان
ریاض، پایتخت عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2021
اشتراک
به ادعای شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، تصاویر اطلاعاتی و ماهواره‌ای آمریکا نشان می‌دهد عربستان سعودی با کمک چین در حال ساخت موشک‌های بالستیک خود است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا ارزیابی کرده‌اند عربستان سعودی اکنون به طور فعال موشک‌های بالستیک خود را با کمک چین تولید می‌کند، اتفاقی که می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای بر سراسر خاورمیانه داشته باشد و تلاش‌های دولت بایدن برای پیشبرد مذاکرات وین را با ایران کم‌اثر سازد.
پرچم عربستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
گزارش و تحلیل
ایران مخالف تولید موشک های بالستیک توسط عربستان سعودی نیست
به گفته دو منبع آگاه، عربستان سعودی در گذشته موشک‌های بالستیک از چین خریداری کرده اما هرگز قادر به ساخت موشک‌های خود نبوده است. تصاویر ماهواره‌ای به‌دست‌آمده توسطCNN همچنین نشان می‌دهد که عربستان در حال حاضر این سلاح‌ها را دست‌کم در یک مکان تولید می‌کند.

همچنین به گفته دو منبع آگاه، مقامات آمریکایی در آژانس‌های متعدد، از جمله شورای امنیت ملی در کاخ سفید، در ماه‌های اخیر درباره اطلاعات طبقه‌بندی شده‌ای که از انتقال چندگانه فناوری موشک‌های بالستیک در مقیاس بزرگ بین چین و عربستان سعودی خبر می‌دهد، مطلع شده‌اند.

دولت بایدن اکنون با پرسش‌های فزاینده‌ای مبنی بر اینکه آیا پیشرفت‌های موشکی بالستیک عربستان می‌تواند به طور چشمگیری پویایی قدرت منطقه‌ای را تغییر دهد و تلاش‌ها برای گسترش مفاد توافق هسته‌ای با ایران به‌منظور محدود کردن فناوری موشکی این کشور را پیچیده‌تر کند، مواجه است.

جفری لوئیس، کارشناس تسلیحات و استاد انستیتوی مطالعات بین‌المللی میدلبری در این خصوص به سی‌ان‌ان می‌گوید: "در حالی که توجه زیادی بر برنامه موشک‌های بالستیک بزرگ ایران متمرکز شده است، توسعه و تولید موشک‌های بالستیک عربستان سعودی به همان میزان مورد بررسی قرار نگرفته است."

لوئیس می‌افزاید: "تولید داخلی موشک‌های بالستیک توسط عربستان سعودی نشان می‌دهد که هرگونه تلاش دیپلماتیک برای کنترل اشاعه موشکی نیازمند مشارکت سایر بازیگران منطقه‌ای مانند عربستان سعودی و اسرائیل است که موشک‌های بالستیک خود را تولید می‌کنند."

این در حالی است که هرگونه پاسخ ایالات متحده همچنین می تواند به دلیل ملاحظات دیپلماتیک با چین پیچیده شود، زیرا دولت بایدن به دنبال تعامل مجدد با پکن در مورد چندین موضوع سیاسی با اولویت بالا از جمله آب و هوا، تجارت و همه گیری است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала