گزارش و تحلیل

ایران دارو های کرونا را تولید میکند

© Fotolia / Curioso Photographyپرداخت تسهیلات کرونایی به کارگاه های آسیب دیده در ایران + جزئیات
پرداخت تسهیلات کرونایی به کارگاه های آسیب دیده در ایران + جزئیات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2021
اشتراک
بر اساس مطالعات انجام شده با توجه به قدرت سرایت پذیری بالای سویه جدید ویروس کرونا امیکرون این سویه اکنون در سراسر دنیا پراکنده شده و جهان را بار دیگر درگیر نوعی جدید از ویروس کرونا با قدرت سرایت پذیری بیش از سه برابر نسبت به دلتا کرده.
یکی از مهمترین نگرانی ‌های جامعه بهداشت جهان قدرت سرایت پذیری بالا و افزایش احتمال ابتلا در سنین جوانی به سویه جدید ویروس کرونا، امیکرون است.
آقای دکتر حمیدرضا جماعتی دبیر کمیته علمی کشوری کرونا پیرامون سویه جدید ویروس کرونا که اخیراً به صورت رسمی در ایران نیز شناسایی شد به خبرنگار اسپوتنیک از تهران گفت:
سرعت و قدرت سرایت پذیری سویه ی امیکرون تقریبا سه برابر سویه دلتا است، متاسفانه ما پیرامون امیکرون اطلاعات تفصیلی نداریم و منتظر بررسی کشور های دیگر هستیم اما چیزی که کاملا مشخص است این است که به دلیل سرایت پذیری بالای این نوع در اکثر کشور های اروپایی امیکرون سویه اول ابتلا شده است.
داروی جدید کرونا به نام میر 19 در روسیه به ثبت رسیده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2021
داروی جدید کرونا به نام "میر 19" در روسیه به ثبت رسیده است
بیشترین سنی که به این سویه مبتلا می شود سنین ۲۰ تا ۳۰ سال است اما خوشبختانه نسبت به انواع دیگر کرونا ۴۰ تا ۵۰ درصد میزان بستری کمتری در بیمارستانها دارد اما با توجه به سرایت پذیری زیاد و ابتلای افراد زیاد در مدت کوتاه در یک کشور این مسئله که تعداد بستری کم است مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
آقای دکتر حمیدرضا جماعتی مهمترین راهکار برای جلوگیری از افزایش سرایت امیکرون را رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق ۳ دوز واکسن دانسته و بیان کرد:
با توجه به سرایت پذیری بالا مردم باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و از اجتماعات به طور اکید پرهیز شود، همچنین باید واکسیناسیون به طور کامل انجام شود یعنی تزریق سه دوز واکسن تکمیل شود.
در بسیاری از کشورهای اروپایی که امیکرون گسترش پیدا کرده محدودیت ها در فضاهای اجتماعی انجام شده پیشنهاد ما نیز این بود که محدودیت هایی اتخاذ شود.
خوشبختانه ما هنوز با تعداد زیاد مبتلا به سویه ی امیکرون مواجه نیستیم اما تا امروز تقریباً تعدادی مبتلا به امیکرون در کشور گزارش شده که با توجه به قدرت سرایت پذیری بالای این سویه احتمال می‌رود تا دو هفته آینده امیکرون سویه غالب در ایران شود، بنابراین برای اتخاذ محدودیتها و کنترل سرایت پذیری تنها دو هفته زمان داریم.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا درمان سویه امیکرون را مشابه دیگر سویه ‌های ویروس کرونا توصیف کرد و اظهار داشت:
۹۰ درصد مبتلایان به امیکرون سه علامت سرفه، تب و گلو درد را دارند بسیاری افراد این موضوع را یک سرماخوردگی ساده تلقی می کنند و از آنجایی که اکثر بیماران جوانان هستند و واکسن نیز دریافت کردند قرنطینه انجام نمی دهند اما این افراد احتمال دارد در اجتماعات حاضر شوند بیماری را به دیگران انتقال می دهند.
دو داروی جدید برای بیماران کرونا توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تایید شده که در کرونا موثر است و به صورت خوراکی استفاده می شود، و نکته مهم این است که چند شرکت داروسازی در ایران حتی مولکولهای این داروها را تولید کردند و تعدادی از این دارو را ساخته‌ اند و منتظر مطالعات انجام شده و تایید نهایی هستند، با توجه به اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا به واسطه مطالعات این نتایج را تایید کرده بعید می دانیم مشکلی در سازمان غذا و داروی ایران نیز وجود داشته باشد بنابراین ما هیچ مشکلی در تهیه این دارو ها و توزیع آنها برای بیماران نخواهیم داشت.
دبیر کمیته علمی کشوری کرونا ضمن تاکید بر این ‌نکته که ۹۰ درصدعلائم سویه امیکرون سرفه، تب و گلودرد است افزود:
علائم دیگری ممکن است وجود داشته باشد که بر اساس سن، شدت بیماری و بیماری زمینه‌ ای در افراد ممکن است متفاوت باشد.
این علائم میتواند به صورت ضعف، بی حالی، کوفتگی، درد های عضلانی یا گاهی سردرد های شدید وجود داشته باشد شاید به طور کلی نتوان علائم خاصی را برای امیکرون عنوان کرد که بتوان به صورت جداگانه آن را تشخیص داد اما نکته در این است که اگر در یک کشور یک سویه شایع شود تمامی علائم را منتسب به آن سویه می دانیم.
وی تصریح کرد:
هنوز هم دو درمان اساسی برای بیماری کرونا وجود دارد که در تمام سویه ها استفاده می شود و بر اساس مطالعات کمی که در دنیا پیرامون امیکرون وجود دارد کماکان همین دو دارو برای درمان اصلی در نظر گرفته شده و در صورتی که فرد در بیمارستان بستری نشود درمان به صورت علامتی انجام میشود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала