وزیر خارجه اسرائیل "طرح ب" در صورت شکست مذاکرات وین با ایران را شرح داد

© Sputnik / Alexey Kudenko /  مراجعه به بانک تصاویر یایر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل
یایر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
اشتراک
یایر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل اعلام کرد طرح ب باید شامل اقدامات فشار اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک بر ایران در صورت شکست مذاکرات برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته‌ای ایران باشد.
به گزارش اسپوتنیک، مذاکرات وین درباره توافق هسته ای ایران 27 دسامبر از سر گرفته می شود.
وزیر خارجه اسرائیل به روزنامه آلمانی ولت گفت: "این (طرح) شامل ترکیبی از چهار ابزار فشار است که به ایران می‌فهماند که چاره‌ای جز رها کردن اهداف غیرقانونی هسته‌ای ندارد".
تل آویو، پایتخت  اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
توافق اسراییل با آلمان درباره ادامه تماس های نزدیک در رابطه با برجام
به گفته لاپید، این طرح مستلزم تحریم های اقتصادی شدیدتر و همچنین انزوای سیاسی و دیپلماتیک ایران است. به گفته وزیر خارجه اسرائیل ، ایران باید تشخیص دهد که اتحاد جدیدی در منطقه شکل گرفته است که با تروریسم "ایران و دست نشاندگانش" مخالف است و به رفاه و سعادت همه مردم علاقه دارد".
سیاستمدار اسرائیلی گفت: "بالاخره اینکه باید یک تهدید نظامی قانع کننده وجود داشته باشد. اگر ایرانی ها باور کنند که جهانیان قصد ندارند به طور جدی آنها را متوقف کنند، شروع به ساخت بمب خواهند کرد. ما باید به صراحت بگوییم که جهان اجازه نخواهد داد این اتفاق بیفتد."
دور هفتم مذاکرات برای اجرای مجدد توافق هسته ای برجام با ایران 17 دسامبر در وین به پایان رسید. مذاکره کنندگان اروپایی به تعطیلات کریسمس رفتند. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بعید ندانست دور بعدی مذاکرات آخرین و طولانی‌ترین دور باشد. در عین حال، مذاکره کنندگان مصمم هستند که تلاش کنند کار را تا پایان ژانویه - اوایل فوریه 2022 تکمیل کنند. خاطرنشان شد که همه طرف ها در تلاش هستند تا برجام را به شکل اولیه خود بازگردانند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. به دنبال خروج آمریکا و عدم اجرای برجام از سوی کشورهای اروپایی ایران از ماه مه سال 2019 میلادی اجرای تعهدات برجامی خود را بتدریج کاهعش داده است. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала