انتقال یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه

CC BY 4.0 / Mohammad Aghaei Par/Tasnim News Agency / cropped photoیک حرکت جالب برای فراخواندن به نجات محیط زیست در ایران
یک حرکت جالب برای فراخواندن به نجات محیط زیست در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
اشتراک
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه از انتقال یک میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه برای مقابله با خشک شدن این دریاچه خبر داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، مسعود تجریشی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: رویکرد جدید ستاد احیای دریاچه ارومیه به سمت اقدامات نرم‌افزاری و فعال‌تر شدن استان‌ها در این زمینه است.

مسعود تجریشی با اشاره به تکمیل پروژه‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه، گفت: با افتتاح این پروژه‌ها تا پایان سال یک میلیارد مترمکعب آب دائمی به پیکره دریاچه وارد خواهد شد.

وی همچنین از کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب در پایاب سدهای واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: با اجرای پروژه‌های مصوب در حوزه کشاورزی، بهره‌وری و معیشت کشاورزان این حوضه بهبود نسبی داشته است.

گفتنی است که آب مورد نیاز دریاچه ارومیه از محل انتقال آب از سدهای سیلوه و کانی‌سیب و تصفیه‌خانه‌های تبریز و ارومیه با وجود اتمام عملیات عمرانی این پروژه‌ها هنوز تأمین نشده و رهاسازی آب از سدهای حوضه آبریز هم در سال آبی جاری ۶۸ درصد کاهش یافته است که مجموع این عوامل منجر به کاهش ورودی آب به دریاچه و کاهش تراز آب آن شده است.
دریاچه ارومیه، ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.09.2021
کاهش ۶۲ سانتی متری تراز دریاچه ارومیه
تاکنون پنج هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه تخصیص یافته که ۵۴ درصد از این اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های انتقال آب پرداخت شده است.
دریاچه ارومیه با رسیدن به تراز اکولوژیک احیا می شود.
منظور از تراز اکولوژیک، تراز ۱۲۷۴.۱ متر است که بر اساس آن دریاچه سطحی معادل ۴۳۴۸ کیلومتر مربع، حجمی معادل ۱۴.۵ میلیارد متر مکعب و با ۲۵ درصد غلظت نمک در دریاچه، آرتمیا زندگی دوباره خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала