منبع اروپایی:80 درصد مطالبات ایران در پیش‌نویس وین لحاظ شده است

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.12.2021
اشتراک
یک منبع اروپایی در ارزیابی جدیدترین شرایط مذاکرات وین به خبرنگار ایرنا، گفت که طی دو مرحله گفتگوی انجام شده بین ایران و ۱+۴، تیم ایرانی پیشنهادهای جدید مکتوبی را ارایه کرد که حدود ۸۰ درصد آنها در پیش نویس موجود درج و لحاظ شدند.
به گزارش اسپوتنیک، ، ایران و ۱+۴ قرار است دوشنبه آینده ۶ دی برابر با ۲۷ دسامبر مذاکرات خود در وین را از سربگیرند. این مذاکرات جمعه هفته گذشته برای بازگشت هیات‌ها به پایتخت‌ها و همچنین تعطیلات کریسمس طرف‌های اروپایی با وقفه‌ای ۱۰ روزه مواجه شد.
در همین حال، اتحادیه اروپا عصر روز گذشته (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: کمیسیون مشترک برجام روز دوشنبه ۲۷ دسامبر در وین تشکیل جلسه خواهد داد.
همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در نشست خبری مشترک با همتای عراقی خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا به آخرین وضعیت گفت‌وگوها اشاره کرد و گفت: در دور اخیر مذاکرات وین ما توانستیم بعد از دو مرحله گفت و گو به یک سند واحد و دستور کار واحد برسیم و این پیشرفت مهمی بود.
محسن بهاروند،سفیر ایران در انگلیس  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2021
هشدار سفیر ایران: غرب در مذاکرات وین سیاست تهاجمی رسانه‌ای در پیش گرفته است
در همین حال، یک منبع اروپایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگار ایرنا گفت: از ابتدا قرار بود مذاکرات وین بر اساس پیش نویس ۶ دور قبلی پیش برود. تیم مذاکره کننده جدید ایران در دور جدید مذاکرات که از ۲۹ نوامبر در وین شروع شد، دو متن پیشنهادی مکتوب را ارایه کرد.
وی ادامه داد: طرف ایرانی تاکید داشت که پیشنهاداتشان بر اساس پیش‌نویس وین ۶ بوده، اما حاوی اصلاحات و نکات جدیدی است که پس از گفت‌وگوهای فشرده بین ما و هیات ایرانی نهایتا طرفین توانستند به سند و دستور کار مشترکی دست یابند که در آن ۸۰ درصد مطالبات ایران نیز لحاظ شده است.
این منبع آگاه اروپایی درباره روند مذاکرات نیز گفت: گفت‌وگوها طبیعتا بسیار سخت و دشوار است، اما همین که روند رو به رشدی را تجربه می‌کند، ما را برای ادامه آن و رسیدن به نتیجه‌ای که مورد رضایت طرفین باشد، امیدوار می‌کند.
وزیر امور خارجه ایران نیز درباره دور آتی مذاکرات گفته بود: با صراحت اعلام می‌کنیم که با حسن نیت و جدیت و با نگاه به رسیدن به یک توافق خوب، مذاکرات جدی خودمان را در وین دنبال خواهیم کرد و امیدوار هستیم طرف‌های مقابل هم با همین رویکرد وارد مذاکرات شوند.
وی افزود: اینکه طرف‌های مقابل دائم مصاحبه و اعلام می کنند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند اعلام می‌کنیم اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برطرف شود تمام تحریم‌های برجامی باید برطرف شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала