مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا: مذاکرات برجامی با ایران 27 دسامبر از سر گرفته می شود

© Photo / IRNAانریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2021
اشتراک
انریکه مورا، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا اعلام مذاکرات درباره توافق هسته ای ایران در 27 دسامبر از سر گرفته می شود.
به گزارش اسپوتنیک، انریکه مورا در توییتر نوشت: "مذاکرات وین روز دوشنبه، 27 دسامبر از سر گرفته خواهد شد. کمیسیون مشترک برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) برای بحث و بررسی و تعیین راه پیش رو تشکیل جلسه خواهد داد".
کاخ سفید:  وقت برای احیای برجام طی چند هفته‌ به پایان می‌رسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2021
کاخ سفید: وقت برای احیای برجام طی چند هفته‌ به پایان می‌رسد
دور هفتم مذاکرات برای اجرای مجدد توافق هسته ای برجام با ایران 17 دسامبر در وین به پایان رسید. مذاکره کنندگان اروپایی به تعطیلات کریسمس رفتند. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین بعید ندانست دور بعدی مذاکرات آخرین و طولانی‌ترین دور باشد. در عین حال، مذاکره کنندگان مصمم هستند که تلاش کنند کار را تا پایان ژانویه - اوایل فوریه 2022 تکمیل کنند. خاطرنشان شد که همه طرف ها در تلاش هستند تا برجام را به شکل اولیه خود بازگردانند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. به دنبال خروج آمریکا و عدم اجرای برجام از سوی کشورهای اروپایی ایران از ماه مه سال 2019 میلادی اجرای تعهدات برجامی خود را بتدریج کاهعش داده است. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала