گزارش و تحلیل

دیدار وزرای خارجه ی ایران و عراق

© Sputnikدیدار وزرای خارجه ی ایران و عراق
دیدار وزرای خارجه ی ایران و عراق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2021
اشتراک
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز میزبان وزیر خارجه عراق بود.
اسپوتنیک - به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز میزبان آقای فواد حسین، وزیر خارجه عراق و هیات همراه از جمله قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی دولت عراق بود و دو طرف در خصوص موضوعات مختلف مورد علاقه در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی تبادل نظر نمودند.
در این ملاقات دکتر امیرعبداللهیان ضمن تبریک برگزاری موفقیت آمیز انتخابات پارلمان عراق، بر حمایت جمهوری اسلامی ایران از فرآیندهای مردم سالاری در عراق تاکید نمود.
عراق برای پرداخت همه بدهی های واردات گاز از ایران آماده می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
عراق برای پرداخت همه بدهی های واردات گاز از ایران آماده می شود
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به عزم‌ تهران برای گسترش همه جانبه مراودات و تعاملات در سطوح دولتی، بخش خصوصی و مردمی از آمادگی ایران برای لغو عام روادید برای سفر اتباع دو کشور خبر داد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری نمود با سفر هفته آینده وزیر راه و شهرسازی کشورمان به عراق شاهد نهایی شدن مقدمات اجرای پروژه راه آهن شلمچه-بصره باشیم. دکتر امیر عبداللهیان تصریح نمود بسیاری از ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی دوطرف مورد استفاده قرار نگرفته اند که با اجرایی شدن پروژه های توافق شده قبلی و نیز اتصال هرچه بیشتر اقتصاد دو کشور میتوان شاهد ارتقاء‌ قابل توجه روابط در مدت زمان کوتاه بود.
در این ملاقات امیر عبداللهیان ضمن اشاره به دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس، اظهار امیدواری با توجه به تشکیل کمیته مشترک قضایی شاهد پیگیری جدیتر و مجازات عاملین، آخرین و مسببین این جنایت تروریستی و آوردن آنها به پیشگاه عدالت باشیم.
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در همین راستا ضمن استقبال از تصمیم پارلمان، دولت و مردم عراق برای اخراج نیرو‌های نظامی آمریکا، ارتش، دولت و مردم عراق را در سطحی از توانایی و قابلیت و بلوغ خواند که کاملا توانایی حفظ و صیانت از حاکمیت و امنیت خود را دارا میباشند.
در این دیدار فؤاد حسین نیز ضمن تشکر از کلیه حمایت ها و مواضع همدلانه تهران، از آمادگی عراق برای گسترش روابط دوجانبه، بویژه در خصوص مسایل تجاری و اقتصادی خبر داد.
وزیر امورخارجه عراق با برشمردن پروژه های مشترک فی ما بین، اظهار داشت امروز فرصت خوبی برای روابط فراهم آمده‌است تا شاهد جهشی در ابعاد مختلف باشیم.
وزیر امور خارجه عراق همچنین ضمن ارائه گزارشی از آخرین وضعیت امنیتی این‌کشور و خروج آمریکا، توضیحاتی در این خصوص ارائه نمود.
دو طرف در این‌ ملاقات در خصوص برخی موضوعات دیگر از جمله افغانستان، مذاکرات وین، مبارزه با تروریسم و داعش در عراق و سوریه گفتگو نمودند.
لازم به ذکر است در این‌ ملاقات وزیر امور خارجه ایران از ابتکار بغداد برای میزبانی گفتگوهای ایران و عربستان و نیز مساعی جمیله این کشور در انتقال سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن، مرحوم ایرلو، تقدیر نمود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала