تخم دایناسور منحصر به فردی در چین کشف شد

© AP Photo / Virginia Mayoدایناسور
دایناسور - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
اشتراک
دانشمندانی از چین، بریتانیا و کانادا توصیفی از یک تخم دایناسور تروپود ۷۲ تا ۶۶ میلیون ساله را با اسکلت جنینی که در داخل آن کاملاً حفظ شده ، منتشر کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، این کشف در جنوب چین بدست آمد. بیشتر از همه، دانشمندان به وضعیت جنین علاقه مند شدند دقیقاً مشابه وضعیت جوجه های پرندگان معاصر است. نتایج تحقیقات انها در مجله iScienceمنتشر شده است.
این جنین که "بچه یینگلیانگ " نام گرفته ، در صخره های کرتاسه در منطقه گانجو (Ganzhou) پیدا شده است. دانشمندان بر اساس مشخصه جمجمه بدون دندان دراز آن، این بچه دایناسور را به عنوان اویراپتوروسوروس، نماینده دایناسورهای تروپود پردار که نزدیک به پرندگان معاصر است، شناسایی کردند.
پیدا شدن باستانی ترین دایناسور در آرژانتین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.07.2018
پیدا شدن باستانی ترین دایناسور در آرژانتین
وایسم ما یکی از دانشمندان عضو گروه پژوهشگران از دانشگاه بیرمنگام گفت: "جنین دایناسورها یکی از کمیاب ترین فسیل ها بوده و بیشتر آنها ناقص هستند."
دانشمندان به موقعیت "بچه یینگلیانگ" علاقه مند بودند که قبلاً هرگز در جنین دایناسورها مشاهده نشده بود. پشت آن در امتداد انتهای صاف تخم خم شده، سر آن در زیر بدن قرار داشته و پاهایش در طرفین قرار دارد. جنین های پرندگان امروزی درست قبل از جوجه ریزی این موقعیت را به دست می گیرند که به آن تاکینگ می گویند.
وایسم ما می‌گوید: "جالب است که چقدر حالت‌ها در داخل تخم بچه یینگلیانگ و جنین مرغ شبیه است، که ممکن است نشان دهنده رفتار مشابه جنین دایناسور و پرنده قبل از تولد باشد".
در پرندگان معاصر، رفتار جنین توسط سیستم عصبی مرکزی کنترل می شود. کمی قبل از تولد، جوجه ها در حالی که هنوز در تخم هستند، بدن خود را خم کرده و سر خود را زیر بال قرار می دهند. موفقیت جوجه درآوردن و زنده ماندن بیشتر جوجه ها تا حد زیادی به این بستگی دارد که آنها تا چه حد بتوانند وضعیت جوجه کشی را به خود بگیرند.
قبلاً تصور می شد که این رفتار جنین ها منحصر به پرندگان اسن اکنون دانشمندان احتمال می دهند که ممکن است از تروپودهای غیر پرنده سرچشمه گرفته باشد.
"بچه یینگلیانگ" از سر تا نوک دم 27 سانتی متر طول دارد و در داخل یک تخم مرغ 17 سانتی متری قرار دارد. این نمونه در موزه تاریخ طبیعی سنگ یینگلیانگ در منطقه گانجو قرار دارد . در سال 2000 خریداری شد و از آن زمان تاکنون در ذخایر موزه نگهداری می شود.
پروفسور لیدا زینگ از دانشگاه علوم زمین چین در پکن، یکی از نویسندگان مقاله تحقیقی می گوید در دهه 2010، زمانی که کارکنان موزه در حال بررسی ذخایر آن بودند، نمونه هایی پیدا کردند که در اصل فسیل تخم دایناسور بودند. بعداً متوجه جنین پنهان شده در داخل تخم مرغ شدند.
پروفسور استیو بروسات از دانشگاه ادینبورگ، یکی دیگر از شرکت کنندگان در مطالعه، گفت: "این جنین دایناسور درون تخم یکی از زیباترین فسیل هایی است که تا به حال دیده ام. این دایناسور کوچک قبل از تولد شبیه جوجه‌ای است که در یک تخم جمع شده باشد و این نشان می‌دهد که بسیاری از ویژگی‌های مشترک پرندگان امروزی برای اولین بار در اجداد دایناسور آنها ظاهر شده است.".
دانشمندان امیدوارند که اکتشافات جدید فرضیه آنها را در مورد شباهت در رشد جنینی دایناسورها و پرندگان تایید کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала