پیشنهاد سازمان ملل برای تخصیص بودجه کمک مالی به کارکنان وزارت امور داخله طالبان

© Sputnik / Roman Makhmutov /  مراجعه به بانک تصاویر مقر سازمان ملل در نیویورک
مقر سازمان ملل در نیویورک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
اشتراک
براساس یک سند سازمان ملل متحد و سخنان یک منبع آگاه، سازمان ملل پیشنهاد داده که نزدیک به ۶ میلیون دلار برای محافظت از افغانستان به کارکنان وزارت امور داخله طالبان که رئیس آن تحت تحریم‌های سازمان ملل و آمریکاست و توسط پلیس اف‌بی‌آی تحت تعقیب است، پرداخت کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، سندی که خبرگزاری رویترز بررسی کرده، نشان می‌دهد که این بودجه پیشنهادی سال آینده میلادی پرداخت خواهد شد؛ بودجه‌ای که بیشتر برای کمک به پرداخت دستمزد ماهانه به نیروهای وزارت داخله طالبان که از تجهیزات و تاسیسات سازمان ملل محافظت می‌کنند، است و به آن‌ها امکان تامین غذای ماهانه را تحت گسترش توافق با دولت سابق افغانستان که تحت حمایت آمریکا بود، می‌دهد.
پناهجویان افغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2021
گزارش عفو بین الملل درباره جنایات طالبان در افغانستان: آنها در همه جا مردم را می کشند
این طرح در حالی تصویب شده که ناامنی در افغانستان پس از تسلط طالبان و مواجهه دولت جدید با قطع کمک‌های مالی بین‌المللی برجسته شده است.
فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، در ایمیلی در پاسخ به سوالات رویترز نوشت: سازمان ملل به‌عنوان یک کارفرما وظیفه دارد که ظرفیت کشورهای میزبان را در شرایطی که کارکنان سازمان ملل در مناطق ناامنی کار می‌کنند، تقویت کرده و در صورت لزوم تکمیل کند. وی درخصوص محتوای این سند بحث نکرد.
چندین کارشناس اظهار کردند که این پرداخت‌های پیشنهادی سوالاتی را مطرح می‌کند که آیا این پرداخت‌ها تحریم‌های آمریکا و سازمان ملل علیه طالبان و رهبران ارشد آن را نقض می‌کند و آیا سازمان ملل می‌تواند انحراف و تغییر مسیر این پرداختی‌ها را برای مقاصد دیگر شناسایی کند.
یک منبع آگاه که درخواست داده نامش فاش نشود، گفت: موضوع این است که هیچ "نظارت درستی" انجام نمی‌شود.
سراج الدین حقانی، معاون رهبر طالبان و رئیس وزارت داخلی، از جمله افراد تحت تحریم است. او رهبری "شبکه حقانی" را بر عهده دارد؛ جناحی که مسئول برخی از "خونین‌ترین" حملات طی ۲۰ سال جنگ است. آمریکا که می‌گوید حقانی به "القاعده" نزدیک است، برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری وی شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه پیشنهاد می‌کند.
فرحان حق گفت که بودجه "نمایندگی سازمان ملل در افغاستان" (یوناما) در حال حاضر در دست بررسی است اما این هیات به تمامی "مفاد تحریم‌های سازمان ملل" پایبند خواهد بود.
وی به این سوال که آیا این پرداخت‌های پیشنهادی، تحریم‌های آمریکا را نقض می‌کند، پاسخ نداد.
یک مقام وزارت خزانه داری آمریکا گفت که طالبان و "شبکه حقانی" همچنان تحت تحریم‌های ضدتروریسم دولت آمریکا قرار دارند و افراد غیرمجازی که از آن‌ها حمایت می‌کنند، در معرض تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرند.
این بودجه پیشنهادی، توانایی طالبان را که در وضع بد مالی قرار دارند برای محافظت از حدود ۳۵۰۰ کارمند سازمان ملل در کابل و ۱۰ دفتر منطقه‌ای تقویت می‌کند. در حال حاضر بسیاری در فکر کمک به این کشور ۳۹ میلیون نفری برای مقابله با کمبود مواد غذایی در میان فروپاشی اقتصادی این کشور که به‌ واسطه قطع کمک‌های بین‌المللی شدت پیدا کرده است، هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала