قوه قضاییه ایران: هیچ محکوم زیر ۱۸ سالی در زندان نگهداری نمی‌شود

CC BY 4.0 / IRNA / قوه قضاییه ایران
قوه قضاییه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.12.2021
اشتراک
مرکز رسانه قوه قضاییه ایران اعلام کرد: بر اساس قانون و برنامه‌ها و سیاست‌های حمایتی قوه قضاییه در مورد محکومان زیر ۱۸ سال، متهمان و محکومانی که سن آنها در زمان ارتکاب جرم تا ۱۸ سال تمام شمسی باشد نه در زندان که در کانون اصلاح و تربیت نگهداری می‌شوند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا ، بررسی آمار مربوط به کانون‌های اصلاح و تربیت ایران حاکی از سیر نزولی ورودی مددجویان این کانون‌ها و نیز کاهش زمان مدت ماندگاری محکومان زیر ۱۸ سال است.
بازدید ۳ ساعته رئیس قوه قضائیه ایران از یکی از زندان های ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2021
بازدید ۳ ساعته رئیس قوه قضائیه ایران از یکی از زندان های ایران
بر این اساس افرادی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال شمسی دارند حتی اگر در زمان رسیدگی و صدور حکم، سن آنها بیش از این میزان نیز باشد، با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، در بخش جوانانِ کانون اصلاح و تربیت پذیرش و نگه داری می‌شوند.
این در حالیست که به جز محکومانی که به نگهداری در کانون اصلاح و تربیت محکوم شده اند، بر پایه قوانین و مقررات فقط مدد جویانی که دارای بیش از ۲۳ سال سن باشند باید حسب مورد به اندرزگاه جوانان در بازداشتگاه یا ندامتگاه عمومی منتقل شوند.
طوزری که مرکز رسانه قوه قضائیه خاطرنشان می کند همچنین بر پایه آمار رسمی میزان ورودی افراد زیر ۱۸ سال و ماندگاری آنان در کانون در طول یک دهه گذشته کاهش جدی داشته است.
مقایسه آماری ورودی مددجویان کانون اصلاح و تربیت نشان می‌دهد تعداد این افراد در سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۰ کاهش داشته است.
مدت ماندگاری مددجویان زیر ۱۸ سال از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ در بازه‌های مختلف (کمتر از ۶ ماه، ۶ ماه تا یک سال، ۱تا ۲سال، ۲ تا ۵ سال) نیز سیر نزولی داشته به گونه‌ای که بر اساس آمار منتشره، کاهش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.
بر اساس آمار به دست آمده در خصوص میزان اعطای آزادی به مددجویان در سال ۱۳۹۹ نیز مشخص می‌شود که تعداد ۵۶۳۱ نفر از مددجویان کانون در مدت یک ساله گذشته آزاد شدند که از این تعداد ۵۲۱۶ نفر کمتر از ۶ماه، ۲۴۵ نفر ۶ ماه تا یک سال، ۱۳۹ نفر یک تا دو سال و ۳۰ نفر دو تا پنج سال در کانون حضور داشتند.
در سال ۱۳۹۹مجموع ۶۹ نفر با استفاده از نهادهای ارفاقی آزاد شدند؛ که هشت نفر آنان از طریق عفو، ۴۱ نفر از طریق آزادی مشروط و ۲۰ نفر نیز از طریق سایر انواع آزادی موفق به کسب آزادی دوباره خود شده اند.
بر پایه اطلاعات به دست آمده در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۵۳۳ نفر از مددجویان کانون‌های اصلاح و تربیت در دوره‌های حرفه آموزی ثبت نام کردند که از این تعداد، ۷۱۱ نفر موفق به قبولی در آزمون و اخذ گواهینامه مربوطه شدند و پس از آزادی می‌توانند با تکیه بر حرفه کسب شده وارد بازار کار و تامین معاش خود شوند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала