گزارش و تحلیل

تکذیب اسکان سران القاعده در ایران

© AP Photo / Nusra Front on Twitterتکذیب اسکان سران القاعده در ایران
تکذیب اسکان سران القاعده در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2021
اشتراک
وزارت خارجه ایران به ادعای ایالات متحده درباره اسکان سران القاعده در ایران واکنش نشان داد.
در روزهای گذشته آقای حسن ایرلو سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن با هواپیمایی عراقی به ایران بازگشت.
پس از این بازگشت گمانه‌ زنی‌ ها در رسانه‌ های غربی مبنی بر اختلاف میان جمهوری اسلامی ایران و یمن آغاز شد، این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کرده که این بازگشت به دلیل شرایط سلامتی سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن به دلیل ابتلا به کرونا انجام شده.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر شرایط مطلوب روابط میان جمهوری اسلامی ایران و یمن به خبرنگار اسپوتینک در تهران گفت:
این برایمان نکته ای آشنا است که اخباری برای تخریب فضای روانی منطقه و یا اجتماعی در ایران توسط برخی رسانه های غربی انجام می شود، روابط جمهوری اسلامی ایران و یمن از هر زمانی به یکدیگر نزدیک‌ تر است، ایران کماکان متعهد است به مردم یمن از طریق تمام ابزار های دیپلماتیک و سیاسی کمک کند افرادی که این خبرسازی ها را انجام می دهند بهتر است توجه کنند تنها راه حل و فصل موضوع یمن احترام به خواست و اراده مردم یمن است.
فرودگاه صنعا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.12.2021
سفیر ایران در یمن که به کرونا مبتلا شده بود با موافقت ریاض منتقل شد
سفیر ما در یمن نیازمند رسیدگی‌ های فوری پزشکی بود و چندین کشور در منطقه از جمله عراق به ما در خصوص انتقال ایشان کمک کردند که ما در جای خود و در شبکه‌ های اجتماعی از این همراهی تشکر کردیم.
اخیرا ایالات متحده آمریکا ادعا کرد جمهوری اسلامی ایران به سران القاعده در ایران اسکان داده و فضایی برای استقرار آنان در ایران در نظر گرفته، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن بی اساس دانستن چنین ادعاهایی بیان کرد:
این ادعا ها به صورت ادواری وجود دارد و هر از چند گاهی موقع آن می رسد که دوباره منتشر شود، این ادعا ها از مبنا بی اساس است لذا پاسخ ضروری برای آن وجود ندارد.
آقای دکتر سعید خطیب زاده ادامه گفتگوها میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی را در گروی اقدامات ریاض توصیف کرد و افزود:
تحولات جدیدی در خصوص گفتگو های ما و عربستان وجود نداشته و همچنان منتظر پاسخ ریاض هستیم قطعاً پیشرفت مذاکرات منوط به جدیت طرف مقابل خواهد بود.
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2021
ادعای آمریکا: تعدادی از سرکردگان القاعده در ایران هستند
به میزان جدیت طرف مقابل ما آمادگی داریم مثل همیشه گفتگو‌ ها پیشرفت داشته باشد و موضوعات دو جانبه ما درخصوص منطقه نیز به تفاهم برسد قطعا ریاض را به این دعوت می‌کنیم که راه‌ حل‌ های دیپلماتیک، سیاسی و عدم مداخله در شرایط کشور های دیگر را در پیش بگیرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیرامون بدهی کشور انگلستان به جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد:
متاسفانه دولت انگلستان تا به امروز جز حرف در مسیر عمل چیزی در قبال بدهی خود نسبت به ایران انجام نداده گفتگو ها همواره میان ایران و انگلستان وجود داشته و گاهی به این نتیجه رسیدیم که هر چند در بیان، این بدهی قطعی را اعلام می‌کند اما در عمل این بدهی را منوط به موضوعات دیگر میکند.
قطعا تا مادامی که این بدهی پرداخت نشود پرونده مهمی در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و انگلستان بسته نمی شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала