آیا پاستوکووک می تواند با اومیکرون مقابله کند؟

CC BY 4.0 / IRNA / واکسن رازی کوو پارس
واکسن رازی کوو پارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2021
اشتراک
پاستوکووک تحویلی به وزارت بهداشت به ۱۳ میلیون‌ دز می‌رسد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل "ایرنا"، دکتر دلارام درود، رییس مجتمع تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران اعلام کرد که مجموع واکسن پاستوکووک تحویلی به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اوایل زمستان به حدود ۱۳ میلیون دز می‌رسد.
وی روز 20 دسامبر (دوشنبه)، اعلام کرد که واکسن های تولیدی پاستوکووک تا پاییز امسال بیش از ۱۰ میلیون دز بود و افزود: "از این تعداد ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دز در اختیار معاونت بهداشتی وزارت بهداشت قرار گرفته است و مابقی هم به زودی تحویل می شود.
با توجه به وجود زیرساخت های مورد نیاز در انستیتو پاستور ایران اعم از خطوط و تجهیزات تولید، نیروهای مجرب، دانش و تجربه حاصل از تولید واکسن های مشابه مانند هپاتیت ب در مدت کوتاهی شرایط برای انتقال فناوری و تولید صنعتی واکسن های پاستوکووک فراهم شده است.
کارت واکسن دیجیتال  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
هشدار وزارت بهداشت ایران درمورد کارت واکسن نامعتبر
این موسسه تحقیقاتی پس از اخذ مجوز اضطراری و پایان مطالعه بالینی فاز سوم در نیمه تابستان امسال اقدام به تولید صنعتی این واکسن کرد. محققان این مجتمع تحقیقاتی با تمام توان و ظرفیت در تلاش هستند تا از نگرانی مردم در زمینه دسترسی به واکسن بی خطر و موثر بکاهند و هم اقدامات لازم را برای حفظ سلامت هموطنان انجام دهند.
محققان این واکسن در ایران و کوبا با اجرای طرح مطالعاتی در تلاش هستند که این محصول به گونه ای بازطراحی شود تا دز سوم (پاستوکووک پلاس) این واکسن بتواند با سویه های جدید از جمله اومیکرون مقابله کند.
بزودی نتایج این مطالعات اعلام و منتشر می شود تا این اطلاعات در اختیار جامعه علمی و نظام سلامت کشور قرار گیرد. مطالعاتی در بین تولیدکنندگان واکسن کرونا در اقصی نقاط دنیا درحال انجام است تا به طور دقیق مشخص شود واکسن ها چه مقدار می توانند بر سویه جدید اومیکرون تاثیر بگذارند و از آن پیشگیری کنند.
واکسن سازان کرونا باید این قابلیت را داشته باشند، که واکسن های به روز با توان و کارایی پیشگیری از سویه های جدید را تولید کنند، به عبارتی باید با اعمال تغییرات لازم در روند تولید و فرمولاسیون، واکسن هایی همچنان کارآمد، موثر و ایمنی در سبد واکسیناسیون جوامع قرار دهند.
علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت و رئیس شورای اطلاع رسانی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.12.2021
سخنگوی دولت ایران: بدون وجود شبکه بهداشت تحول در مقابله با کرونا ممکن نبود
مطالعه بالینی این واکسن زمانی انجام شد که در کشور ما سویه غالب دلتا بود و زمان انجام تست بالینی، سویه غالب در کوبا هم سویه آفریقای جنوبی بود، در نتیجه ثابت شد که این واکسن در مقابل این ۲ سویه کارایی دارد.
ما به عنوان یک تولید کننده واکسن کرونا مهم ترین وظیفه خود را تامین نیاز داخلی می دانیم. در ابتدا اساس کار باید تامین نیاز داخلی باشد و در صورت تامین نیاز کشور می توان اقدام به صادرات این محصول فناورانه کرد.
انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا در تلاش هستتد تا مجوز اضطراری را از سازمان بهداشت جهانی اخذ کنند. این واکسن تنها واکسن داخلی است که مطالعه بالینی آن در ۲ کشور انجام شده است. این واکسن همچنین در ۲ کشور دیگر ونزوئلا و نیکارگوئه مجوز مصرف گرفته است. این کار می تواند زمینه اخذ مجوز مصرف از سازمان بهداشت جهانی را فراهم تر کند.
در صورت اخذ مجوزهای لازم، اگر سیاست نظام سلامت به صادرات واکسن کرونا باشد، انستیتو پاستور ایران امادگی این کار مهم را دارد. پاستوکووک تنها واکسنی است که با دز سوم اختصاصی خود (که قابلیت مصرف به عنوان یادآور را هم دارد)، طراحی شده است. این واکسن این قابلیت را دارد که به عنوان دز یادآور یا تقویتی برای سایر پلتفروم های واکسن کرونا موجود در کشور مورد استفاده قرار گیرد.
توصیه سازمان بهداشت جهانی برای توقف درمان بیماران کرونایی با پلاسمای خون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
توصیه سازمان بهداشت جهانی برای توقف درمان بیماران کرونایی با پلاسمای خون
پاستوکووک تنها واکسنی است که با یک تزریق به افراد بهبود یافته از بیماری کرونا، ایمنی قابل توجه و بالایی، در کنار بی خطری، بی ضرری برای آنان ایجاد می کند".
پاستوکووک یک واکسن نوترکیب است که فازهای اول و دوم تست بالینی این واکسن تولید مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا انجام شد. در فاز اول ۴۰ داوطلب و در فاز دوم هم ۹۲۰ داوطلب حضور داشتند. در این ۲ فاز هم بی خطری واکسن و تعیین دز مناسب مورد ارزیابی قرار گرفت.
فاز سوم کارآزمایی بالینی این واکسن هم در ایران و هم در کوبا انجام شد که در کوبا ۴۴ هزار داوطلب و در ایران ۲۴ هزار داوطلب حضور داشتند. این مرحله در ایران در ۸ شهر انجام شده است. این واکسن مجوز اضطراری را از سازمان غذا و داروی ایران دریافت کرده و در حال تزریق به هموطنان است.
دز تقویتی واکسن پاستوکووک یا دز سوم این واکسن در کوبا با عنوان "سوبرانا پلاس" و در ایران به عنوان "پاستوکووک پلاس" نامگذاری شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала