گزارش و تحلیل

واشنگتن پست: آلمان برای تلافی پوتین مجبور به نابودی تولید خود شد

© Sputnik / Ivan Rudnev /  مراجعه به بانک تصاویر خط لوله گاز
 خط لوله گاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2021
اشتراک
متحدان اروپایی آلمان امیدوارند که این خط لوله به یک چاقو علیه پوتین تبدیل شود.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه واشنگتن پست چاپ ایالات متحده سوال می کند که در این شرایط نورد استریم 2 به ارزش 11 میلیارد دلار یک حلقه نجات انرژی برای کارخانه های آلمانی است یا هدیه ای به رئیس جمهور روسیه؟ پاسخ بستگی به این دارد که از چه کسی بپرسید.
یک چیز واضح است: نورد استریم 2 که پس از پنج سال ساخت در سپتامبر تکمیل شد، آماده راه اندازی است. اما در حالی که نیروهای روسی در اطراف مرزهای اوکراین متمرکز شدند، متحدان اروپایی صدراعظم جدید آلمان قرار است خط لوله را به چماق علیه پوتین تبدیل کنند.
خط لوله جدید به موازات شاخه مشابه 1230 کیلومتری نورد استریم 1 ساخته شده ظرفیت تحویل گاز را دو برابر خواهد کرد. با خط لوله جدید، پوتین می‌تواند در هر زمانی که بخواهد از ترانزیت گاز از طریق اوکراین صرف نظر کند، بدون اینکه آلمان و بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا را از گاز روسیه محروم کند.
در ایالات متحده، صدراعظم جدید آلمان هم از سوی جمهوری خواهان در سنا و هم از سوی دولت آن کشور تحت فشار است. کاخ سفید به همراه گروهی از رهبران اتحادیه اروپا، به ویژه از اروپای شرقی، از شولتس می خواهند که در صورت تشدید تجاوزات روسیه، این خط لوله را متوقف کند. علاوه بر این، منتقدان معتقدند که با نورد استریم 2، آلمانی ها داوطلبانه گردن خود را زیر یوغ پوتین می گذارند.
پایان احداث خط لوله گازی نورد استریم-۲   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.09.2021
پایان احداث خط لوله گازی نورد استریم-۲
اما برای شولتس همه چیز بسیار پیچیده تر است. جامعه آلمان به روسیه عملگراتر از بقیه غرب نگاه می کند. آلمانی ها اصولاً از ساخت خط لوله حمایت می کنند. بسیاری در آلمان با مشاهده اینکه چگونه ایالات متحده به وارد کردن نفت روسیه ادامه می دهد، تلاش واشنگتن برای بستن نورد استریم 2 را ریاکاری می دانند. ( Constanze Stelzenmüller ) کنستانتزه اشتلزنمولر، کارشناس آلمانی در مؤسسه بروکینگز، می‌گوید: "آلمانی‌ها به این نتیجه رسیدند که در گوشه‌ای هستند و لج باز شدند. این احساس وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا استانداردهای دوگانه را به سر همه تلقین می کند."
مانند نورد استریم 1، خط لوله جدید از حمایت تاثیرگذاری برخوردار شده است - از جمله از سوی صدراعظم سابق گرهارد شرودر، که رئیس نورد استریم و یک لابیگر موفق برای پوتین در برلین شده است. مرکل، به نوبه خود، خطوط لوله روسیه را راه حلی برای مشکلات پیچیده انرژی بزرگ ترین اقتصاد اروپا، به ویژه با توجه به قطع تدریجی انرژی هسته ای پس از حادثه فوکوشیما در سال 2011 می دانست.
مخالفان این خط لوله عملاً آینده انرژی آلمان را به خطر می اندازند. منابع انرژی تجدید پذیر - انرژی باد و خورشید - هنوز قابل اعتماد نیستند. در عین حال، آلمان در تلاش است تا از زغال سنگ فاصله بگیرد تا با اهداف جاه طلبانه آب و هوایی خود همگام شود. انرژی هسته ای نیز یک گزینه نیست. بر این اساس، گاز طبیعی همچنان منبع کلیدی انرژی در آلمان است. منابع گاز طبیعی در بریتانیا، هلند و نروژ کاهش یافته یا به تدریج در حال تمام شدن هستند. البته کشورهای اروپایی در تلاش هستند تا واردات خود را با تامین گاز مایع از آمریکا متنوع کنند، اما برای آلمان، روسیه منطقی ترین تامین کننده به نظر می رسد.
برخی جزئیات افشا شده از توافق آمریکا و آلمان در خط لوله «جریان شمالی ۲»  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.07.2021
برخی جزئیات افشا شده از توافق آمریکا و آلمان در خط لوله «جریان شمالی ۲»
علاوه بر این، هر دو خط نورد استریم بسیار مدرن‌تر، قابل اعتمادتر و کارآمدتر از شبکه‌های قدیمی و نشتی اوکراین هستند. این یکی از دلایلی است که اتحادیه اروپا بر سر خط لوله شکاف دارد. به عنوان مثال، اتریش بر افتتاح زودهنگام نورد استریم اصرار دارد.
نیکوس تسافوس، کارشناس انرژی در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی معتقد است که اگر شولتس تصمیم بگیرد بهره برداری از نورد استریم 2 را متوقف کند، کاری خواهد کرد تا صنعت آلمان که در حال حاضر روی این منبع انرژی حساب کرده است، با دولت بیگانه شود. وی گفت: "بدین طریق شما می توانید تمام ادعاهای حاکمیت قانون را از دست بدهید. تمام تصمیمات دولت آلمان به طور کامل رعایت می شود، با این وجود این خط لوله راه اندازی نشده است."
هفته گذشته، آژانس شبکه فدرال آلمان اعلام کرد که تصمیمی در مورد صدور گواهینامه نهایی نورد استریم 2 تا نیمه دوم سال 2022 گرفته نخواهد شد. تا آن زمان، آلمانی ها متوجه خواهند شد که آیا تنش در اطراف اوکراین به اندازه کافی فروکش کرده است یا خیر.
جودی دمپسی، کارشناس ارشد مرکز کارنگی اروپا، به شوخی می گوید: "پوتین باید از همه اینها خوشحال باشد."
کامنت خوانندگان:
T Cheng
روسیه نیروهای عظیمی را در مرزهای اوکراین جمع کرده است. دارین درباره این صحبت می کنین؟
Elisabeth4321
نورد استریم 2 هنوز توسط کمیسیون اتحادیه اروپا تایید نشده است. من امیدوارم که ایالات متحده شروع به تهدید روسیه به اقدام نظامی نکند.
LeeFromNantes
این پروژه توسط غول روسی به نصف تامین پولی می شود. نیمی از 11 میلیارد دلار توسط شرکت های انرژی اتحادیه اروپا پرداخت شده است. انجی فرانسوی تقریباً یک میلیارد یورو در نورد استریم 2 سرمایه گذاری کرده است. همچنین توسط Uniper و Wintershall آلمان، شل انگلیسی-هلندی و OMV اتریشی سرمایه گذاری شده است. این همان کنسرسیومی است که نورد استریم 1 را ساخت که در سال 2012 به بهره برداری رسید و اتفاقاً چیزی از اعتراض به نورد استریم 1 که حدود 40 درصد از گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا را تامین می کند، شنیده نمی شود.
rutoft64
واضح است که روسیه خواهان رویارویی گسترده نیست. رئیس جمهور پوتین، کارگران نفت و گاز او واقعاً میلیاردها دلار می خواهند. روسیه کشورهای زیادی با سابقه اعتباری خوب ندارد. خیلی بهتر است روسیه بنشیند، مذاکره کند و شیرها را باز کند. اگر من رهبر آلمان بودم، به غرب می‌ گفتم: خودتان با تحریم‌ ها بمانید، ما به گاز نیاز داریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала