اروپایی‌ ها نظاره‌ گر نقض برجام توسط آمریکا بودند

© Photo / TASNIM NEWS AGENCYمحمد دهقان سمت معاون حقوقی سید ابراهیم رئیسی
محمد دهقان سمت معاون حقوقی سید ابراهیم رئیسی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2021
اشتراک
معاون حقوقی رئیس‌ جمهور در دیدار با سفیر آلمان یادآور شد که اروپایی‌ ها نظاره‌ گر نقض برجام توسط آمریکا بودند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی دولت، در دیدار محمد دهقان معاون حقوقی رئیس‌ جمهور ایران، با هانس اودو موتسل بر همکاری دو جانبه در خصوص مسائل مختلف و آینده مذاکرات هسته‌ ای تبادل نظر شد.
دهقان با اشاره به روابط حسنه‌ ایران و آلمان در طول ۱۵۰ سال گذشته و اشتراکات فرهنگی دو ملت گفت: نگاه دولت ایران توسعه و تقویت ارتباطات با کشورهای مختلف بوده و امیدواریم ارتباط با آلمان نیز مستحکم ادامه یابد. ما دوست داریم آلمان به عنوان یک کشور قدرتمند اروپا استقلال خود را حفظ کرده و تحت تأثیر یک جانبه گرایی آمریکا نبوده و بازیگر مؤثری در عرصه بین‌ المللی باشد.
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
سفیر روسیه: آمریکا و ایران باید برای بازگرداندن برجام انعطاف نشان دهند
معاون حقوقی رئیس جمهور تصریح کرد: ایران همواره از مذاکرات استقبال کرده و هیچگاه میز مذاکرات را ترک نکرده است. در گذشته نیز با پایبندی یک جانبه به برجام سعی در رفع نگرانی‌ های بین‌ المللی داشتیم. امروز نیز امیدواریم با استقرار دولت جدید آلمان و حضور پررنگ تر اروپایی‌ ها به یک توافق متعادل برسیم.
وی افزود: آمریکا مقصر بر هم خوردن برجام است و ما انتظار داشتیم اروپا و بویژه آلمان در این زمینه نقش فعال داشته باشد. برجام یک سند بین‌ المللی بود که در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شده بود. اروپا صرفاً نظاره‌ گر رفتار آمریکا در نقض برجام بود. تاریخ قضاوت خوبی در خصوص رفتار اروپایی‌ ها نخواهد داشت.
در این دیدار دهقان با اشاره به نقش آمریکا و اروپا در اخلال در روابط کشورهای منطقه گفت: صدام به پشتوانه آمریکا و اروپا جنگ ۸ ساله را به ایران تحمیل کرد. کشورهای اروپایی بویژه آلمان سلاح شیمیایی در اختیار صدام قرار دادند. جانبازان شیمیایی ما سالهاست با رنج عوارض این سلاح‌ ها درگیر هستند. دولت آلمان شریک در این جنایت است. شما اکنون اگر به حلبچه و سردشت در عراق و ایران سفر کنید مردمی را می‌ بینید که هنوز با آثار بمباران شیمیایی درگیر هستند.
دهقان تصریح کرد: ایران در جنگ تحمیلی سلاح کشتار جمعی نداشت و اعتقادی هم به اینگونه سلاح‌ ها نداشته و ندارد. این یک اتهام بی‌ اساس به ایران است که به دنبال سلاح اتمی بوده‌ ایم. ما هیچگاه دنبال سلاح اتمی نبوده و نیستیم. امروز ما نگاهمان به آینده است و دوست داریم درباره آینده صحبت کنیم ولی می‌ دانیم گذشته چراغ راه آینده است. ما به تعهداتمان در قبال برجام پایبند بوده و پیشرفت علمی کشور را متوقف کردیم. اما طرف مقابل به تعهداتش در قبال رفع تحریم‌ های ظالمانه ملت ایران هیچ‌ گاه عمل ننموده است.
معاون حقوقی رئیس‌ جمهور با اشاره به استانداردهای دوگانه اروپا در قبال سلاح‌ اتمی گفت: اروپا در قبال سلاح‌ های هسته‌ ای رژیم صهیونیستی که امنیت منطقه را به خطر انداخته حساسیتی ندارد.
وی در پایان با اشاره به حضور مهاجران افغانستانی در ایران اظهار کرد: اروپا و آمریکا نمی توانند منکر نقش خود در وضع موجود و به قدرت رسیدن طالبان شوند. اکنون نیز به جای شعار باید از تمام امکانات خود برای رسیدگی به مردم این کشور و پناهندگان افغانستانی در سایر کشورها اقدام نمایند.
هانس اودو موتسل سفیر دولت آلمان در تهران در این دیدار با اشاره به استقرار دولت جدید آلمان گفت: دولت آلمان به عنوان یک کشور غیر هسته‌ ای سعی در تسهیل یک توافق همه جانبه و ثبات در روابط میان کشورها دارد.
وی با یادآوری حضور خود در جریان مذاکرات برجام گفت: اکنون مذاکره کنندگان پس از توافق بر روند ادامه مذاکرات به پایتخت های خود بازگشته‌ اند. امیدوارم دور هشتم مذاکرات پس از تعطیلات سال نو میلادی به نتایج مثبت منجر گردد.
در این دیدار معاون حقوقی رئیس‌ جمهور در پاسخ به درخواست‌ های حقوقی سفیر آلمان قول مساعدت و پیگیری از طریق مراجع ذی‌ ربط را داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала