آغاز بررسی فنی- امنیتی دوربین‌های جدید توسط ایران قبل از نصب

© Tasnim News Agencyبهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.12.2021
اشتراک
بهروز کمالوندی: با توجه به اجرای پیش شرط‌های ایران، دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظرف روزهای آینده در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اظهار داشت که با توجه به اجرای پیش شرط‌های ایران، دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ظرف روزهای آینده در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.
امروز جلسات بین مسئولان فنی و امنیتی سازمان انرژی اتمی و بازرسان و تکنسین‌های مربوط به دوربین آژانس، در محل سازمان انرژی اتمی در حال برگزاری است که در همین راستا یک جلسه صبح برگزار شد و از ساعت ۱۴:۳۰ نیز دور دوم این نشست آغاز شده و در جریان است.
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
ارزیابی مثبت اولیانوف از توافق ایران و آژانس برای کمک به مذاکرات وین
وی در توضیح بیشتر اظهار داشت:‌ "یک تردیدی در حوزه‌های فنی و امنیتی ما وجود داشته که ممکن است از این دوربین‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در عملیات خرابکاری استفاده شده باشد و لازم می‌دانستیم این قضیه بررسی شود و به این منظور از مدت‌ها قبل با آژانس در این خصوص مکاتبه و مذاکره داشتیم و نهایتا آژانس پذیرفت که یک دوربین نمونه را برای بررسی‌های بیشتر در اختیار ما قرار بدهد و علاوه بر این روی دوربین‌های حادثه دیده نیز برررسی‌های فنی صورت بگیرد و به سؤالات مختلف متخصصان فنی ما در این زمینه جواب بدهند".
گفتنی است، ایران تعویض دوربین های آسیب دیده در کرج را به سه پیش شرط منوط کرده بود - انجام بررسی های قضایی و امنیتی درباره ابعاد خرابکاری، محکومیت آنها از سوی آژانس و بررسی فنی و امنیتی دوربین ها پیش از نصب.
کمالوندی در ادامه افزود: "اقدام داوطلبانه ایران در تعویض دوربین ها پس از حصول این سه پیش شرط پذیرفته شد. جمهوری اسلامی ایران درخواست‌های مکرر آژانس برای تعویض دوربین‌های آسیب‌دیده مجتمع تسای کرج را منوط به سه پیش‌شرط "انجام بررسی‌های قضایی-امنیتی در مورد ابعاد خرابکاری صورت گرفته"، "محکوم کردن این خرابکاری‌ها از سوی آژانس" و "بررسی فنی-امنیتی دوربین‌های جدید توسط ایران قبل از نصب" کرده بود.
یک مقام ارشد کرملین از بازگشت به دوره جنگ سرد بین آمریکا و روسیه خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
وال‌استریت ژورنال: روسیه به آژانس و ایران برای رسیدن به توافق بر سر تاسیسات کرج کمک کرد
از آن جایی که پیش شرط‌های تعیین شده توسط کشورمان از جمله محکوم کردن خرابکاری صورت گرفته در تاسیسات مذکور (مجتمع تسا کرج) و همکاری در زمینه بررسی‌های فنی نقش احتمالی دوربین‌ها در این حادثه مورد پذیرش آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی قرار گرفته و در حال اجرا است، احتمالا ظرف روزهای آینده دوربین‌های آژانس در مجتمع تسا کرج نصب خواهد شد.
اطلاعات دوربین‌ها به هیچ وجه در اختیار آژانس قرار داده نمی‌شود و زمانی در اختیار این نهاد گذاشته خواهد شد که تحریم‌ها لغو شده باشد و مجلس شورای اسلامی نیز اجازه این کار را داده باشد.
نصب دوربین‌ها به این صورت انجام می‌شود که دوربین‌ها عکسبرداری خواهند کرد و عکس‌ها در حافظه دوربین‌ها حفظ می‌شوند. هنگامی که حافظه‌ها پر شوند، کارت‌های حافظه استخراج می‌شوند و در مهر و موم مشترک ایران و آژانس قرار می‌گیرند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала