واکنش های گوناگون به سخنان مقام سابق افغانستان در باره علل سقوط دولت اشرف غنی

© Photo / IRNA"حمدالله محب" مشاور امنیت ملی"محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری سابق افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملیمحمد اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
اشتراک
شماری از شخصیت های افغانستان به سخنان "حمدالله محب" مشاور امنیت ملی"محمد اشرف غنی" رئیس جمهوری سابق افغانستان در باره دلایل سقوط کابل توسط طالبان واکنش نشان دادند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا،"حمدالله محب" به تازه‌گی با بیان اینکه دولت پیشین، مساله خروج امریکا از افغانستان را جدی نگرفته بود افزود:زلمی خلیل زاد نماینده پیشین آمریکا در امور افغانستان عامل اصلی سقوط کابل بود.
به گفته محب، پس از امضای توافق‌نامه دوحه سقوط نظام جمهوری افغانستان آغاز شده است.
Военно-транспортный самолет ВКС России Ил-76 МД с медицинским оборудованием - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
روسیه کمک های بشردوستانه به افغانستان ارسال کرد
وی در گفت وگو با رسانه های غربی اضافه کرد خلیل زاد به نیروهای دولتی افغانستان اجازه نمی داد که علیه طالبان بجنگند.
مشاور سابق امنیت ملی افغانستان خاطر نشان کرد نماینده امریکا در امور افغانستان عامل اصلی سقوط اشرف غنی بوده است.
وی افزود طالبان قصد داشت پس از گرفتن کابل "اشرف غنی" را مانند "نجیب الله "رئیس جمهوری اسبق افغانستان اعدام کند.
سیدحسین عالمی بلخی، وزیر سابق امور مهاجران افغانستان گفت که دولت اشرف غنی به علت تشکیل ندادن دولتی فراگیر،مسدود شدن دارایی ها و تحریم اقتصادی که به دنبال آن باعث فقر گسترده مردم افغانستان شده مقصر است .
وی اظهار داشت دولت سه نفره اشرف غنی ،حمدالله محب و محمد فضلی رئیس اداره امور دولت محمد اشرف غنی با فرارشان عامل اصلی مشکلات مردم افغانستان هستند.
جعفرمهدوی عضو سابق مجلس افغانستان نیز در واکنش به سخنان حمدالله محب گفت دولت سابق افغانستان دستاوردی به جز وابستگی سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی و خالی کردن خزانه برای مردم نداشت و ا مروز نیز امیدوارند که بار دیگر بر مقدرات مردم حاکم شوند
"ملک ستیز" کارشناس مسائل افغانستان و استاد دانشگاه نیز ،پایین بودن قدرت تحلیل از وضعیت جهانی کاخ سفید،بی اطلاعی ،نداشتن قدرت سیاسی و اجتماعی برای مقابله با توطئه ها و ضعف مدیریت دولت سابق افغانستان را از دلایل سقوط کابل عنوان کرد.
وی اظهار داشت این سخنان حمدالله محب می تواند پرونده جنایت و سوء استفاده از احساسات و منافع مردم در برابر این گروه تبه کار را باز کند.
سخنگوی پنتاگون نیز در واکنش به سخنان مشاور پیشین امنیت ملی افغانستان گفت که امضای توافق‌نامه دوحه بین امریکا و طالبان سیگنال قدرت‌مند به متحدان امریکا، افغان‌ها و دولت افغانستان فرستاد که ایالات متحده امریکا از این کشور خارج می‌شود.
جان کربی، سخنگوی وزارت دفاع امریکا، روز گذشته("جمعه)در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگاران در مورد سخنان حمدالله محب، مشاور امنیت ملی محمداشرف غنی، رییس جمهور فراری کشور، این سخنان را مطرح کرد.
جان کربی هرچند گفت که سخنان حمدالله محب را نشنیده است، اما توضیح داد که دولت پیشین افغانستان پیام امضای توافق‌نامه دوحه را داشته است.
با این حال، سخنگوی وزارت دفاع امریکا اذعان کرد که امضای توافق‌نامه دوحه و خروج امریکا بر روحیه نیروهای امنیتی افغانستان تأثیر داشته است.
جان کربی مجموعه‌ای از عوامل را در سقوط نظام افغانستان دخیل دانست و گفت که امریکا در حال بررسی عملکرد خود است.
امریکا قرار است کمیسیونی را برای بررسی ناکامی‌های خود در افغانستان تشکیل دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала