نقش رنگ و نور در جشن های کریسمس

© REUTERS / Lam YikЛюди фотографируются у рождественских елок в Гонконге
Люди фотографируются у рождественских елок в Гонконге  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
اشتراک
یکی از بزرگترین جشن هایی که در دنیا برگزار می شود جشن کریسمس است که با المان ها و عناصرخاصی همواره شناخته شده و جا افتاده است.
این جشن آداب و رسوم متفاوتی در کشورهای مختلف دنیا دارد و از علل محبوبیت آن بین مردم می توان به استفاده از نمادهای جذاب رنگی و نورپردازی منحصر به فرد این المان ها اشاره کرد. در ادامه بیشتر با راز و رمز این نورپردازی ها آشنا می شویم.
اصلی ترین و مهم ترین نماد این مراسم، درخت کاج می باشد که در آیین مسیحیت بسیار مورد توجه بوده و درخت جاودانگی تلقی می شود. برای برگزاری مراسم کریسمس این درخت و تزئینات آن جزیی جدایی ناپذیر از این جشن بوده و هستند. حال دلیل تزئین این درخت چیست ؟ به صورت کلی از قبل از ظهور مسیح قرار دادن درخت در خانه به دلیل ایجاد سبزی و سرزندگی در طول مدت زمستان نوعی رسم سنتی بوده است ولی به طور خاص استفاده از درخت کاج در کریسمس از سال 1510 میلادی آغاز شده است و تا به امروز نیز ادامه داشته است.
درخت کاج از آنجایی که درختی همیشه سبز است وجود شاخه های سرسبز آن در خانه این احساس را ایجاد می کند که زمستان های سرد و طولانی می گذرد و افراد خانه را در برابر بیماری ها و ارواح شیطانی ( به اعتقاد برخی از گروه ها ) حفاظت می نماید. وجود برگ های سبز در زمستان نمادی از سلامتی، سرزندگی و حیات است. یکی از آیین های مورد توجه و جذاب این جشن، چراغانی کردن و استفاده از رنگ و نورهای متفاوت در تزئین درخت کاج است.
استفاده از نور و روشنایی در مراسم کریسمس
استفاده از نور و روشنایی در مراسم کریسمس از قرن هجدهم میلادی آغاز شده است و در اروپا و آمریکا به یکی از اصلی ترین آئین در جشن گرفتن سال نوی میلادی تبدیل شده است. این تزئینات در گذشته با شمع ها و فانوس های کوچک انجام می شده است ولی امروزه با وجود چراغ های ال ای دی جذاب، مراسم سال نو رنگ و بوی دیگری گرفته است. به صورتی که استفاده از ریسه های تزئینی با رنگ نورهای مختلف به یک المان مهم هم در تزئینات خانگی و هم در خیابان ها و المان های شهری تبدیل شده است. در واقع شهرداری، مغازه دارها و همه افراد می کوشند با چراغانی فضاهای مختلف شهری، محیطی دلچسب و زیبا را فراهم آورند.
برای نورپردازی درخت کریسمس معمولا از انواع ریسه ال ای دی یا ریسه های تزئینی با اشکال مختلف توپی، سوزنی، ستاره ای و غیره استفاده می شود. از آنجایی که مراسم کریسمس در اکثر نقاط دنیا، زمستان اتفاق می افتد تزئین با ریسه همه چیز را نورانی و روشن کرده و در واقع نور نمادی از روشنایی جهان و راهنمای راه افراد از سوی عیسی مسیح می باشد.
یکی دیگر از المان هایی که در نورپردازی های جشن کریسمس به کار می رود همانطور که گفته شد، شمع است که آن هم مانند ریسه های نورانی به مسیحیان یاد آوری می کند که نور را دنبال کرده و از تاریکی زندگی نجات یابند. تزئین درخت کریسمس همانطور که گفته شد با نمادهای مختلفی انجام می شود که هرکدام پیشینه و داستان منحصر به فرد خود را دارند.
بررسی تاریخچه رنگ سبز و قرمز کریسمسی
در طراحی دکوراسیون کریسمس برخی از رنگ ها بیشتر از رنگ های دیگر به کار می روند. رنگ قرمز و رنگ سبز در این دسته قرار دارند. رنگ قرمز در واقع نشان دهنده عشق و انرژی می باشد که می تواند در سرمای زمستان یاد آور گرما و احساسات باشد. این رنگ اصلی در تزئین درخت کریسمس، تزئین هدایا و جعبه ها، لباس بابا نوئل و بسیاری موارد دیگر کاربرد دارد. این رنگ ها در واقع پیشینه ای سنتی در جشن سال نوی مسیحیان دارند.
رنگ سبز نیز که از رنگ های اصلی در تزئینات کریسمس هست و نمادی از سرسبزی و حیات بخشی می باشد. از رنگ سبز در تزئین درخت کریسمس، تزئین حلقه ورودی درب، میز کریسمس و هدیه های سال نو استفاده می شود. رنگ های طلایی، نقره ای، سفید و آبی از دیگر رنگ هایی هستند که در تزئینات سال نو به کار می روند. این مراسم هر ساله با شور و اشتیاق فراوانی در کشورهای مختلف با دین مسیحیت برگزار می گردد و حتی توریست ها و گردشگران زیادی را به کشورهایی که مراسم سال نو و کریسمس را جشن می گیرند جذب می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала