گزارش و تحلیل

چرا گره مذاکرات هسته ای باز نمی شود؟

© Photo / IRNAچرا گره مذاکرات هسته ای باز نمی شود؟
چرا  گره مذاکرات هسته ای باز نمی شود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
اشتراک
رک بخواهیم بگوییم اصلا نباید توقع داشته باشیم که این گره حالا حالاها باز شود.
اسپوتنیک - بسیاری از دوستان مدام سوال می کنند که کی قرار است مشکل برنامه هسته ای ایران حل شود و آیا به این همه زحمت اش می ارزد؟
رک بخواهیم بگوییم اصلا نباید توقع داشته باشیم که این گره حالا حالاها باز شود.
همه مذاکرات و گفتگوهایی هم که در کار است بیشتر برای این است که زهر آمریکا را کم کنند و بس.
مشکل اگر بحث برنامه هسته ای ایران بود مطمئن باشید که ماجرا سالها پیش حل و فصل شده بود اما آنهایی که با واقعیات معادلات بین المللی آشنا هستند به خوبی می دانند که اصلا مشکل نه بحث برنامه هسته ای ایران است و نه بحث ترس و واهمه از اینکه ایران بخواهد سلاح هسته ای تولید کند، بلکه بحث بیشتر بهانه ای است تا آمریکا بخواهد بلاهایی که در نظر دارد بر علیه ملت ایران بیاورد.
بحث حتی بحث نظام جمهوری اسلامی در ایران نیست.
چون برخی ممکن است تصور کنند که خصومت آمریکا با ملت ایران به دلیل نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی در ایران است.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.12.2021
امروز طرفهای برجام در مورد به تعویق انداختن مذاکرات در وین تشکیل جلسه می‌دهند
شاید بد نباشد یادآوری کنیم که اولین تحریم های آمریکا بر علیه ایران زمان ملی کردن صنعت نفت توسط مرحوم مصدق اعمال شد، یعنی چند دهه قبل از انقلاب اسلامی در ایران.
و جالب تر اینکه وقتی محمد رضا شاه دوباره با نقشه آمریکایی- انگلیسی به ایران برگشت، آمریکایی ها تحریم های خود را لغو نکردند.
به استناد خاطرات مقامات نزدیک به شاه وی چند بار مساله اینکه هنوز از نظر قانونی ایران ذیل تحریم های آمریکا هست را در جلسات خصوصی با مقامات آمریکایی مطرح کرد و آنها در آن زمان اصرار داشتند به دلیل شرایط داخلی آمریکا و اینکه نیاز است که کنگره در این باره تصمیم بگیرد مساله مشکل است و حالا که آنها تحریم ها را اعمال نمی کنند بهتر است شاه هم سر و صدای آنها را در نیاورد تا توجه ها به این ماجرا جلب نشود.
آیا این رفتار آمریکایی ها آشنا نیست؟
حال جالب تر اینکه زمان قبل از انقلاب شاه بزرگترین متحد آمریکا در ناتو و خاورمیانه به حساب می آمد و بارها تقاضا کرده بود که موشک های میان برد و دوربرد به او بفروشند اما آمریکایی ها دائما اصرار داشتند که چون شاه پیشرفته ترین هواپیماهای آنها را در اختیار دارد نیازی به موشک های میان برد و دوربرد ندارد و حتی جلوی هر قراردادی که بنا بود که کشورهای دیگر هم به ایران موشک بفروشند می ایستادند.
آیا این رفتار آمریکایی ها آشنا نیست؟
زمان جنگ عراق و اعراب بر علیه ایران هم کاملا مشخص شد که چرا آنها با فروش موشک ها به ایران مخالف بودند.
چون بر اساس نقشه هایی که آنها چیده بودند عراق و ترکیه و پاکستان و ایران باید یکدیگر را در موازنه قدرت مهار می کردند و علیرغم اینکه ایران متحد آنها به حساب می آمد ولی همیشه به گونه ای برنامه ریزی کرده بودند که به همان نسبت که ایران هواپیما و هلیکوپتر و موشک هوا به زمین دارد عراق هم تانک موشک های میان برد و دوربرد داشته باشد.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2021
دیدار تروئیکای اروپا و اسرائیل برای اخلال در مذاکرات وین
پس از انقلاب هم قطعات اصلی بسیاری از هواپیماها و هلیکوپترها را از ایران خارج کردند تا این تسلیحات بلا استفاده باشد و آنهایی هم که از دستشان در رفتند چون قطعات یدکی نداشتند بیش از چند سورتی پرواز نمی توانستند انجام دهند.
پس ملاحظه کنید این جریان دشمنی آمریکا با ملت ایران هیچ ربطی به نظام جمهوری اسلامی و یا برنامه هسته ای ندارد و حتی اگر در ایران انقلاب هم نمی شد و یا اینکه ایران برنامه هسته ای هم نداشت و یا حتی همین لحظه کل برنامه هسته ای اش را متوقف کند آمریکایی ها بهانه دیگری برای تحریم ملت ایران پیدا می کنند.
مگر مشکلشان با ترکیه چیست؟
مگر ترکیه امروزه متحد اصلی آنها در ناتو به حساب نمی آید؟
ترکیه اصرار داشت که نیاز به موشک های دفاعی دارد و آمریکایی ها اصرار داشتند که نیاز نمی بینند ترکیه این موشک ها را داشته باشد.
مثل زمانی که شاه موشک می خواست و آنها تشخیص می دادند ایران نیاز ندارد و بعد در جنگ عراق و اعراب بر علیه ایران معلوم شد که ایران شدیدا هم به این موشک ها نیاز داشت و عراق از همین موشک ها استفاده می کرد تا مناطق مسکونی ایران را هدف قرار دهد و ایران دست بسته مجبور بود تماشا کند.
وقتی ترکیه رفت از جای دیگر این موشک ها را خرید به بهانه های مختلف شروع کردند ترکیه را تحریم کردن.
حال جالب اینکه طبق آمار و ارقام بیشترین تاثیر تحریم های آمریکا بر علیه دیگر کشورها اول متوجه اروپایی ها است و نه حتی آن کشورهایی که مورد تحریم قرار می گیرند.
به عنوان مثال بگویم، امروزه آمریکا روسیه را به دلیل جریانات اوکراین تهدید به تحریم می کند.
راکتور آب سنگین اراک در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
گزارش و تحلیل
محافظه کاری درباره تاسیسات هسته‌ای کرج نتیجه تجربه ایران است
همه می دانند که آمریکایی ها ذره ای ارزش برای مردم اوکراین قایل نیستند.
مساله برایشان این است که امروزه اروپا گاز ارزان قیمت از روسیه خریداری می کند و می خواهند به بهانه ای جلوی ارسال این گاز به اروپا را بگیرند.
آنها تلاش کردند جلوی پروژه نورث استریم را بگیرند و موفق نشدند حالا بحث اوکراین را بهانه کرده اند تا به این ترتیب جلوی فروش گاز روسیه به اروپا را بگیرند و کاری کنند اروپایی ها مجبور شوند گاز آمریکایی بخرند.
گازی که قیمت اش چند برابر قیمت گاز روسیه برای اروپایی ها تمام خواهد شد.
به این ترتیب می توان گفت اگر آمریکا بخواهد گاز روسیه را تحریم کند عملا اروپایی ها را نیز تحریم کرده.
کما اینکه با تحریم هایی که مثلا امروزه بر علیه مردم ایران اعمال می کند عملا کاری کرده شرکت های اروپایی متضرر شوند و بازار ایران را از دست دهند.
توجه داشته باشید که چین بسیار تلاش داشت و دارد که با آمریکا وارد مقابله نشود و سرش در کارش باشد و فقط به توسعه اقتصادی خود فکر کند.
اما چون آمریکایی ها توسعه اقتصادی چین را تهدیدی برای خود می بینند به هر بهانه ای شده چین را اذیت می کنند و به دنبال تحریم آن هستند.
البته اگر بخواهیم لیست را مفصل بشماریم خیلی طولانی است ولی در خلاصه می توانیم بگوییم که ماجرای تحریم های آمریکا برای این است که آمریکا می خواهد حاکمیت خود بر دیگران را به زور تحمیل کند و می خواهد همه منابع و ثروت های جهان در اختیار آن قرار گیرد و هر کشوری که به هر دلیلی بخواهد روزی روی پای خود بایستند و ثروت خود را برای خود نگه دارد مورد غضب آمریکایی ها قرار می گیرد و مورد تحریم های این کشور قرار می گیرد تا ثروتهای این کشور توسط مردم این کشور مورد بهره برداری قرار نگیرد و در آینده فقط آمریکایی ها این ثروت ها را به یغما ببرند.
به همین دلیل است که تجربه های عراق و لیبی و... نشان می دهد ایرانی ها هر کاری کنند و حتی تسلیم شوند وبا ده انگشت هم زیر هر قراردادی که آمریکایی ها روی میز می گذارند انگشت بزنند باز هم آمریکایی ها بهانه های دیگری می آورند و زیر قرارداد می زنند.
متاسفانه تنها راه باقی مانده در قبال ایران هم این خواهد بود که تا می توانند مقاومت کنند و خود را به مرحله به اصطلاح گریز برسانند و پس از عبور از مرحله گریز می توانند امیدوار باشند که آمریکایی ها مجبور می باشند به نحو دیگری با ایرانی ها رفتار کنند.
حال مرحله گریز در همه زمینه ها وجود دارد که مثلا در بحث موشکی می توان گفت رسیدن به مرحله ای که دیگر آمریکایی ها بدانند نمی توانند با ایران مقابله کنند و مجبور هستند با ایران کنار بیایند، و یا در بحث هسته ای به همین ترتیب و یا در بحث نفوذ منطقه ای و یا در بحث تولید اقتصادی و یا در بحث سیاسی و ...
در راستای برنامه هسته ای هم باید گفت آمریکایی ها بهتر از دیگران می دانند که ایرانی ها فعلا به دنبال بمب اتمی نیستند و برنامه هسته ای شان صلح آمیز است لذا می توان گفت گفتگو ها هم زمانی خاتمه پیدا می کند که آمریکایی ها یقین پیدا کنند ایران مرحله گریز هسته ای را گذرانده و مجبور هستند با ایران کنار بیایند وگرنه با ایران مسلح به تسلیحات هسته ای مواجه خواهند شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала