مسکو امیدوار است دور هشتم مذاکرات وین به حصول توافق منجر شود

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه
اعلام شرط به رسمیت شناختن مقامات جدید در افغانستان از سوی روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
اشتراک
وزارت امور خارجه روسیه در پی پایان دور هفتم مذاکرات در وین اعلام کرد که مسکو انتظار دارد که دور هشتم این مذاکرات درباره احیای برجام در مدت کوتاهی به پایان رسیده و طرفین به توافق برسند.
به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه منتشره آمده است 17دسامبر، نشست کمیسیون مشترک کشورهای عضو برجام به دور هفتم مذاکرات وین برای احیای اجرای کامل توافق هسته‌ای پایان داد".
خاطرنشان می شود که روند مذاکرات ممکن است در آینده نزدیک در وین از سر گرفته شود. وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد: طرفین آمادگی خود را برای انجام تلاش های لازم به منظور پایان دور هشتم بعدی با دستیابی به یک توافق قابل قبول دوجانبه در مدت کوتاهی اعلام کردند.
آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
سفیر روسیه: آمریکا و ایران باید برای بازگرداندن برجام انعطاف نشان دهند
دستگاه دیپلماسی روسیه در عین حال، اضافه کرد که بسیاری از مسائل سیاسی دشوار باقی مانده اما با این حال، همه مذاکره کنندگان عزم خود را برای تلاش برای تحقق هرچه سریعتر به هدف مشترک بازگرداندن برجام به چارچوب مورد توافق اولیه، بدون "ضمائم" و برداشت ها مورد تاکید قرار می دهند.
دور هفتم مذاکرات در وین درباره ازسرگیری اجرای برجام درباره برنامه هسته ای ایران اواخر نوامبر آغاز شد. موضوع اصلی این گفتگوها لغو تحریم های آمریکا علیه تهران بوده است. علی باقری کنی، معاون وزیر امور خارجه ایران روز 3 دسامبر گفت که طرف‌های مذاکره برای رایزنی‌های لازم درباره پیش‌نویس توافق‌نامه‌های پیشنهادی ایران به پایتخت‌های خود خواهند رفت. مذاکرات 9 دسامبر از سر گرفته شده بود.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور سابق امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. ایران یک سال بعد از خروج آمریکا و به دنبال عدم اجرای تعهدات برجامی کشورهای اروپایی اجرای اکثر تعهدات برجامی خود را بتدریج محدود کرد. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала