گزارش و تحلیل

راه فعلی وین دولت را موظف به اجرای قانون مجلس میکند

© Photo / IRNAمذاکرات وین
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.12.2021
اشتراک
در روز های گذشته نمایندگان دائم بریتانیا، آلمان و فرانسه در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ مشترک با انتقاد از مواضع هسته‌ ای ایران در مذاکرات وین، هشدار دادند که جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌ های بزرگ به سرعت در حال رسیدن به پایان راه توافق برجام هستند.
اکنون با توقف مجدد مذاکرات وین بار دیگر کشور های اروپایی هشدار پایان مذاکرات برجامی را دادند این در حالی است که تاریخ احتمالی از سر گیری مجدد مذاکرات وین ششم دی ماه اعلام شده.
ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: کشور های اروپایی به ویژه سفیر فرانسه اظهاراتی را مطرح کردند که جای تأمل دارد چند نکته در این موضوع حائز اهمیت است نکته اول اینکه اساساً اگر بخواهیم دلایلی را برای فروپاشی برجام مطرح کنیم ابتدا باید بدعهدی، نقض عهد و عدم اجرای تعهدات توسط طرف های مذاکره ی ایران در برجام را نام ببریم، این اول آمریکایی‌ ها بودند که زمینه فروپاشی برجام را برقرار کردند، اروپایی ها بهتر است این سوال را مطرح کنند که کدام کشور در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد؟
بیش از دو سال از بد عهدی کشور های اروپایی نیز میگذرد که خود یکی از علل ناکام ماندن برجام است.
هنگامی که آمریکایی ها از برجام خارج شدند اروپایی ها تعهداتی را پذیرفتند و بهایی دادند لازم است به آن بها و تعهدات خود بازگردند از این جهت اگر عاملی برجام را تهدید می‌کند این اقدامات اروپاییها است، اقدامات ایران متعهدانه انجام شده و ایران نقض عهد انجام نداده.
تخت‌ روانچی: برجام باید بطور کامل احیاء و اجرا شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
تخت‌ روانچی: برجام باید بطور کامل احیاء و اجرا شود
وی افزود: آنچه امروز ما و تمام دنیا به نظاره آن نشسته‌ایم این است که ایران برای رسیدن به یک توافق خوب و توافقی که منافع همه را تامین کند با جدیت وارد میدان مذاکره شده من بر این باورم آمریکایی ها و اروپایی ها باید تلاش کنند تا اعتماد از دست رفته ملت و دولت ایران را جلب کنند.
صداقت در گفتار و عمل، عمل به تعهدات، لغو کامل تحریم ها و جبران خسارت های مادی و معنوی مطالبات به حق ملت ایران از وزارت امور خارجه و تیم مذاکره کننده است نه اینکه صرفا مطالبات دولت ایران باشد بنابراین آنچه مسلم است اگر تهدیدی متوجه برجام است سبب آن اقدامات آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ ها است.
مدت‌ هاست که برجام مورد تهدید آمریکایی‌ ها و اروپایی‌ ها قرار گرفته اما از آنجا که شعار ایران وفای به عهد است کماکان تعهدات خود را در برجام انجام داد.
اعتقاد ما این است که مذاکره برای مذاکره سودمند نیست، یک مذاکره موفق باید منافع طرفین را، که در برجام یکی از این طرفین ایران است متضمن شود اگر آنها مذاکره را تحمیل اراده خود بر ملت ایران می دانند و هیچ توجهی به منافع ملی ایران نمی کنند همان بهتر که برجام به هر ادبیاتی که آنها می پسندند دچار شود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر این نکته که آژانس انرژی اتمی باید رویکرد فنی خود را حفظ کند و از موضع گیری های جالب دارانه ی سیاسی پرهیز کند بیان کرد:
علت اینکه آژانس انرژی اتمی این مواضع چند پهلو را اتخاذ می‌کند رویکرد سیاسی به مسائل فنی آژانس است، ما بر این باوریم که این مواضع توسط آژانس انرژی اتمی به دلیل تسلط آمریکایی‌ ها و برخی لابی ها در آژانس است لذا آژانس باید یک سیاست مستقل، فنی و صادقانه را در پیش بگیرد ما همچنان بر این باوریم که در صورت اجرای تعهدات اروپایی‌ ها و آمریکایی‌ ها ایران نیز به تعهدات خود عمل می کند اما اگر قرار باشد ایران در یک جاده یک طرفه حرکت کند و صرفاً خواست و اراده آمریکایی‌ ها، اروپایی‌ ها و غربی‌ ها بر مذاکرات و صنعت هسته‌ ای ما حاکم باشد برای ایران قابل قبول نیست.
این آژانس است که باید رفتار خود را اصلاح کنند و با صداقت رفتار کند، این آژانس است که وقتی در بازدید های خود مشاهده می کند ایران به تعهدات خود پایبند است طرف ایران را بگیرد.
ما هیچ گاه قصد نداشتیم مادام‌ العمر صنعت هسته‌ ای خود را متوقف کنیم آن هم به امید وعده تو خالی اروپایی‌ ها و آمریکایی‌ ها.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.12.2021
تروئیکای اروپایی از حصول پیشرفت‌ در مذاکرات وین خبر داد
از این رو آنچه امروز از آژانس مشاهده می شود یک رفتار کاملا مغرضانه است.
آقای دکتر ابراهیم عزیزی توسعه صنعت هسته‌ ای جمهوری اسلامی ایران راه حق ملت ایران دانسته و اظهار داشت:
به طور طبیعی این حق برای ملت ایران وجود دارد که به انرژی صلح آمیز هسته‌ ای دست پیدا کند.
کشور های اروپایی، آژانس و آمریکایی‌ ها نباید تصور کنند که این اراده حاکم بر موضوع هسته‌ ای صرفاً برخاسته از یک نظام سیاسی است بلکه یک ملت خواهان رشد، پیشرفت و شکوفایی هستند.
ما انتظار داریم با یک رویکرد همراه با عدالت از سوی آژانس نیز روبرو شویم و احساس می کنیم تاکنون این اتفاق رخ نداده است اگر کماکان نیز یک رویکرد خصمانه بر موضوعات هسته‌ ای ملت ایران حاکم شود بدون شک دولت موظف و مکلف به اجرای قانون راهبردی لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران در همه مواد قانونی تصویب شده توسط مجلس در ۱۳۹۹.۹.۹ است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала