عضو کمیته علمی ستاد کرونا ایران: اومیکرون قطعا در ایران وجود دارد

© Sputnik / Anton Bystrov /  مراجعه به بانک تصاویر افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران
افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.12.2021
اشتراک
عضو کمیته علمی ستاد کرونا ایران طی سخنانی اظهار داشت که حس من این است که اومیکرون قطعا در ایران هم وجود دارد و به زودی توالی آن تشخیص داده می شود و در جلسه روز یک شنبه ستاد کرونا درباره این موضوع صحبت خواهد شد.
شبه گزارش اسپوتنیک به نقل از برنا، مجید مختاری، عضو کمیته علمی ستاد مقابله ایران گفت: سویه اومیکرون علائمی شبیه به سرماخوردگی و یا انفولانزای بسیار خفیف دارد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از دانشمندان آفریقای جنوبی معتقدند که این گونه ممکن است از قبل وجود داشته و در بین جهش‌های مختلف اروپا و آمریکا، خاورمیانه و... این گونه به عنوان یک مورد خفیف دیده شده است، افزود: آن ها معتقدند ما این مورد را در تست هایمان متوجه شدیم و سریع به دنیا اعلام کردیم که کاملا حرف درستی هم می زنند.
مختاری ادامه داد: اومیکرون جهشی است که میزان انتقال آن ها 2 تا 2.5 برابر دلتا است اما فعلا با اطلاعات خوبی که در دسترس داریم؛ کشندگی این ویروس پایین است.
عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: اکثر افرادی که در بیمارستان های عمده آفریقایی جنوبی بستری شدند، کیس‌شان به طور اتفاقی تشخیص داده شده است و بنا به دلایل دیگری بستری شدند و در ادامه به ابتلا کرونا خفیف تشخیص داده شدند و بعد از تست مشاهده شد که این ویروس از لحاظ توالی ژنتیکی با دیگر ویروس موجود فرق دارد و این خود کویید-19 است.
مختاری گفت: درحال حاضر اکثر افرادی که برای این سویه در بیمارستان بستری شدند، غیر واکسینه بودند و مشاهده شد بیماری روی افراد واکسینه شده یا اتفاق نمی افتد یا بسیار خفیف است.
وی با بیان اینکه افراد مبتلا به اومیکرون به میزان بسیار نادری در آی سی یو بستری می‌شوند، افزود: منابع آفریقای جنوبی فعلا این سویه به عنوان یک سویه خفیف اما با انتشار وسیع معرفی کرده اند اما ممکن است این صحنه تغییر کند.
واکسن رازی کوو پارس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
ایران به ذخیره ۲۵۰ میلیون دز واکسن کرونا برای سال آینده نیاز دارد
این عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفت: حس من این است که اومیکرون قطعا در ایران هم وجود دارد و به زودی توالی آن تشخیص داده می‌شود و در جلسه روز یک شنبه ستاد کرونا و جلسه دوشنبه ستاد واکسن درباره این موضوع صحبت خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت و انستیتو پاستور آماده هستند تا به سرعت توالی این ویروس را تشخیص دهند، ادامه داد: باید بررسی شود چرا که ممکن است این سویه در افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند، تشخیص داده شود.
مختاری ادامه داد: در ایران امکانات برای تشخیص سویه اومیکرون وجود دارد و دستگاه های آن در ایران وجود دارد.
وی با بیان اینکه در کشورهایی که پایش های مرزی سختگیرانه دارند، این سویه دیده شده است، گفت: زمانی که در کشورهای همجوار ما این سویه دیده شده است ما هم مجزا نیستیم.
این عضو کمیته علمی ستاد کرونا تصریح کرد: بیمارانی که در بیمارستان‌ها و بخش‌های آی سی یو بستری می‌شوند بسیار علائم شدیدی دارند. اما در آفریقا افرادی که در بیمارستان به دلیل اومیکرون بستری هستند حتی نیاز به اکسیژن هم ندارند.
مختاری گفت: به کرات مقامات بسیار بالا پزشکی اعلام کرده اند که تمام موارد پیشگیری را در مقابل اومیکرون باید بالا برد و واکسیناسیون به خصوص تزریق دوز بوستر را باید ادامه داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала