توافق درباره ساخت راه آهن بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از طریق نخجوان

© Sputnik / Alexey Malgavko /  مراجعه به بانک تصاویر توافق درباره ساخت راه آهن بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از طریق نخجوان
توافق درباره ساخت راه آهن بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از طریق نخجوان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.12.2021
اشتراک
نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در جلسه دولت اعلام کرد ایروان و باکو توافق حاصله درباره ساخت راه آهن بین دو کشور از طریق جمهوری خودمختار نخجوان را تایید کرده اند.
به گزارش اسپوتنیک، نیکول پاشینیان گفت: در بروکسل و در دیدار با رئیس جمهور آذربایجان توافق بر سر ساخت راه آهن یراسخ - جلفا - اردوآباد - مغری - هورادیز را تایید کردیم.
دیدار  الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و  نیکول پاشینیان   نخست وزیر ارمنستان با حضور شارل میشل  رییس شورای اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
رهبران آذربایجان و ارمنستان راه اندازی خطوط ارتباطی در منطقه را بررسی کردند
به گفته وی، این موضوع در دیدارهای کارگروه سه جانبه معاونان نخست وزیران ارمنستان، روسیه و آذربایجان و همچنین در جریان مذاکرات سران دو کشور قفقاز در سوچی با میانجیگری ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه مورد بحث قرار گرفت.
یک روز قبل، پاشینیان بار دیگر با الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان در بروکسل، جایی که آنها در اجلاس مشارکت شرقی شرکت می کنند، دیدار کرد. مذاکرات قبلی یک روز قبل انجام شد.
در پایان سپتامبر 2020، عملیات جنگی در قره باغ کوهستانی از سر گرفته شد که ادامه درگیری طولانی بر سر این منطقه مورد اختلاف بود و منجر به تلفات از جمله در میان افراد غیرنظامی شد. طرفین چندین بار تلاش کردند تا آتش بس برقرار کنند و بالاخره توافق سه جانبه ای در شب 10 نوامبر حاصل شد.
با وساطت مسکو، آذربایجان و ارمنستان با توقف کامل آتش، ماندن در مواضع خود و تبادل اسرا و اجساد کشته شدگان موافقت کردند. علاوه بر این، مکنترل ناطق کلباجار و لاچین و همچنین بخشی از منطقه اقدم که در دوره بین دو جنگ تحت کنترل جمهوری به رسمیت شناخته نشده قره باغ قرار داشتند، به باکو منتقل شد. نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه از جمله کریدور لاچین مستقر هستند.
در نوامبر سال جاری، اوضاع در مرزهای دو کشور دوباره رو به وخامت گرائید اما پس از مذاکرات در سوچی با حضور علی اف، پاشینیان و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، تشدید تنش متوقف شد. در این نشست سه جانبه، امکان ایجاد سازوکارهایی برای تعیین مرز بین این دو جمهوری قفقاز تا پایان دسامبر فراهم شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала