معاون دبیرکل سازمان ملل متحد: از ایران می خواهیم اقدامات مغایر با برجام را لغو کند

© AP Photo / Bebeto Matthewsمعاون دبیرکل سازمان ملل متحد: از ایران می خواهیم اقدامات مغایر با برجام را لغو کند
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد: از ایران می خواهیم اقدامات مغایر با برجام را لغو کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
اشتراک
رزماری دیکارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سیاسی، از ایران خواست تمام اقدامات مغایر با برجام را لغو کند.
به گزارش اسپوتنیک، معاون دبیر کل سازمان ملل متحد رزماری دیکارلو در خصوص اخرین اقدامات ایران گفت: "ما همچنین از ایران می‌خواهیم که گام‌های اتخاذی خود که در تضاد با تعهداتش ذیل برجام است را لغو کند."

به گفته وی، آژانس قادر به راستی آزمایی حجم ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نبود.

دیکارلو گفت، آژانس قادر به راستی آزمایی حجم ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نبود. وی افزوذ: "با این حال، طبق برآورد آژانس، حجم کل اورانیوم غنی شده ایران 2489.7 کیلوگرم است که شامل 113.8 کیلوگرم غنی شده تا 20 درصد و 17.7 کیلوگرم غنی شده تا 60 درصد اورانیوم 235 است. این از محدودیت های اعمال شده ذیل برجام فراتر می رود."
پرچم ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
واکنش سفیر ایران در انگلیس به اظهارات غیرسازنده کشورهای اروپایی عضو برجام
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала