گزارش و تحلیل

رونق مجدد صنعت طلا و جواهر ایران در راه است

© Photo / IRNAصنعت طلا و جواهر ایران
صنعت طلا و جواهر ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
اشتراک
سالها است که در جمهوری اسلامی ایران خریداران طلای نو علاوه بر مبلغ طلا، اجرت ساخت طلا و سود فروشندگان مبلغی را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده طلا پرداخت می‌کنند که بر اساس ۹ درصد قیمت کل فاکتور خرید آنها حساب میشود و در نهایت به مبلغ پرداختی افزوده خواهد شد.
اکنون پس از سال‌ها قانون جدیدی برای مالیات بر ارزش افزوده تصویب شده که از سیزدهم دیماه ۱۴۰۰ مبلغ ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده طلا تنها از روی اجرت و سود مغازه دار حساب شود و مبلغ طلای خریداری شده توسط مشتریان شامل مالیات بر ارزش افزوده نشود به تبع این موضوع پیش بینی می شود قیمت تمام شده مصنوعات طلای دست اول کاهش خواهد یافت و استقبال برای خرید طلای نو افزایش پیدا می‌کند که باعث خواهد شد استقبال مشتریان برای خرید طلای نو نسبت به طلای دست دوم یا آب شده بیشتر شده و رونق بازار طلا مشاهده شود.
طلا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.12.2021
اعلام میزان مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر
محمد کشتی آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
مالیات ارزش افزوده حذف نشده تنها از روی قیمت اصل طلا برداشته شده بنابر این مالیات ارزش افزوده فقط از روی اجرت و سود مغازه دار دریافت می‌شود در نتیجه مالیات ارزش افزوده حذف نشده است.
قانون مالیات ارزش افزوده اصلاح شده و به این شکل شده است که پیشتر مالیات ارزش افزوده از کل فاکتور دریافت می‌شد یعنی از طلا، اجرت ساخت و سود مغازه دار اما در اصلاحیه قانون جدید مالیات ارزش افزوده، مالیات ارزش افزوده از روی اجرت ساخت به اضافه سود فروشنده به مبلغ ۹ درصد دریافت میشود.
به این ترتیب این اتفاق باعث خواهد شد قیمت مصنوعات طلا برای مصرف کننده کاهش پیدا کند اما اصل قیمت طلا کاهش پیدا نخواهد کرد بنابراین ما کاهش قیمت طلا را نخواهیم داشت اما مالیات ارزش افزوده که از کل فاکتور دریافت می‌ شد اکنون تنها از روی اجرت ساخت و سود فروشنده دریافت می‌شود که باعث کاهش قیمت کلی فاکتور خرید طلا می شود.
وی در ادامه افزود:
با این اصلاح قانون دیگر کسی به سراغ خرید طلای دست دوم یا طلای آبشده نخواهد رفت و مردم به جای خرید طلای دست دوم، طلای نو خواهند خرید چرا که تفاوت مبلغ طلای دست دوم و طلای نو کاهش خواهد یافت.
آقای محمد کشتی آرای دلیل این اصلاح را جنبه ی سرمایه ای طلا دانسته و بیان کرد :
دلیل این اصلاح کاملا منطقی و قانونی بود چرا که طلا جنبه ی سرمایه‌ ای دارد و مالیات از سرمایه معمولاً در هیچ کجای دنیا اخذ نمی‌شود بنابراین چون اصل طلا برای مردم سرمایه است، مالیات اصل طلا حذف شده.
با اصلاحیه جدید اساساً امکان تخلف وجود ندارد چرا که این اقدام به نفع خود مغازه دار است و از آنجا که منافع فروشنده در این قانون حفظ شده، در نتیجه کسی تخلف نمی کند.
این مالیات را معمولاً مشتری می پردازد و مغازه دار در قانون جدید از آنجا که جرایم سنگینی در خصوص کسانی که از قانون تخطی کنند در نظر گرفته شده بنابراین هیچگاه برای یک مغازه دار یا فروشنده از نظر اقتصادی صرفه ندارد که تخلف کند.
هنگامی که یک خریدار به یک مغازه برای خرید مراجعه می کند با داشتن این اطلاعات فاکتور را کنترل می‌کند و کنترل فاکتور کاملاً با توجه به اطلاعاتی که اکنون رسانه‌ ای شده برای مردم قابل رصد است در نتیجه امکان تخلف در این قانون به صفر می رسد.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن ابراز امیدواری بر استقبال خریداران طلا از بازار طلای دست اول با اجرای قانون جدید اظهار داشت:
قانون های گذشته برای مالیات بر ارزش افزوده باعث شده بود که استقبال برای خرید طلا کاهش پیدا کند و همین موضوع باعث رکود و تعطیلی بسیاری از واحد های طلا فروشی به ویژه تولیدی ها بود با این قانون میل مصرف کننده و تقاضا برای خرید طلای نو افزایش پیدا خواهد کرد و افزایش تقاضا موجب رونق مجدد صنعت طلا و جواهر کشور می‌شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала