رهبران آذربایجان و ارمنستان راه اندازی خطوط ارتباطی در منطقه را بررسی کردند

© Photo / IRNAدیدار " الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان و " نیکول پاشینیان " نخست وزیر ارمنستان با حضور "شارل میشل " رییس شورای اتحادیه اروپا
دیدار  الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان و  نیکول پاشینیان   نخست وزیر ارمنستان با حضور شارل میشل  رییس شورای اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
اشتراک
در دیدار " الهام علی اف" رییس جمهوری آذربایجان و " نیکول پاشینیان " نخست وزیر ارمنستان با حضور "شارل میشل " رییس شورای اتحادیه اروپا در بروکسل، راه اندازی خطوط ارتباطی و حمل و نقل در منطقه بررسی شد .
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، در این دیدار که شامگاه سه شنبه (دیشب) برگزار شد، برخی مسایل مهم از جمله پاکسازی سرزمینهای آزاد شده جمهوری آذربایجان از مین و مهمات منفجر نشده مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اتحادیه اروپا در باره ارایه کمک های فنی به جمهوری آذربایجان در این زمینه اعلام آمادگی کرد .
کامیون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
توافق سه جانبه ایران، آذربایجان و گرجستان برای اتصال خلیج فارس به دریای سیاه
رییس جمهوری آذربایجان و نخست وزیر ارمنستان در باره تاسیس گروه کاری موقت برای تحدید حدود و تعیین مرزها میان دو کشور به توافق رسیدند .
در این دیدار که نزدیک به چهار ساعت و نیم ادامه داشت، مذاکرات گسترده ای در باره راه اندازی خطوط ارتباطی و حمل و نقل انجام گرفته و ارمنستان بار دیگر بر تعهد خود برای راه اندازی خط ریلی در خاک خود تاکید کرده است و اعلام شد که طرف ارمنی به زودی ساخت راه آهن را آغاز خواهد کرد و همچنین توافق شد که کنترل گمرکی و مرزی به صورت متقابل تضمین شود.
طرفین همچنین در باره ادامه مذاکرات مربوط به تعیین مسیر بزرگراه جدید در منطقه به توافق رسیدند .
این در حالی است که نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در صفحه فیس بوک خود با تایید توافق حاصله، در باره بازگشایی راه آهن میان دو کشور ، نوشت : این خط اهن بر اساس قوانین بین المللی مرزها و گمرکات و بر مبنای اصل عمل متقابل، تحت حاکمیت و صلاحیت کشورها عمل خواهد کرد. ارمنستان از طریق راه آهن به جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه دسترسی خواهد داشت. همچنین در باره ادامه تماس ها به توافق رسیدیم .
در پی این دیدار رییس جمهوری آذربایجان ، نخست وزیر ارمنستان و رییس شورای اتحادیه اروپا ، شارل میشل با صدور بیانیه ای در باره نتایج این دیدار سه جانبه، پایبندی و علاقه اتحادیه اروپا جهت همکاری تنگاتنگ با جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای پایان دادن به مناقشه میان دو کشور ، ایجاد فضای اعتماد با هدف برقراری صلح پایدار در منطقه را اعلام کرد .
به گفته میشل، علی اف و پاشینیان پایبندی خود را برای انجام تعهدات در چارچوب توافقات سه جانبه روسای جمهوری اذربایجان ، روسیه و نخست وزیر ارمنستان تایید کردند .
رئیس شورای اتحادیه اروپا همچنین از اقدامات سران ایروان و باکو برای تنش زدایی پس از درگیری های مسلحانه اخیر در مرز دو کشور قدردانی کرد. به ویژه، ایجاد کانال ارتباطی مستقیم بین وزرای دفاع ارمنستان و آذربایجان با مساعدت رئیس شورای اتحادیه اروپا مهم ارزیابی شد . این ساز وکار می تواند برای جلوگیری از حوادث آینده مفید باشد و می تواند تأثیر مثبتی به کاهش تنش میان دو طرف داشته باشد .
اتحادیه اروپا یک گروه مشورتی برای حمایت از مسائل مربوط به تحدید حدود و تعیین مرزها بین آذربایجان و ارمنستان با ارائه کمک های فنی به هر دو کشور ، ایجاد خواهد کرد.
رئیس شورای اتحادیه اروپا همچنین بر اهمیت بازگشایی زیرساخت های ارتباطی بین ارمنستان و آذربایجان، با احترام کامل به حق حاکمیت همه کشورها، تأکید کرد. مقرر شد با توافقنامه های مربوطه در زمینه کنترل مرزی و گمرکی بر اساس اصل عمل متقابل نسبت به بازگشایی خطوط ریلی میان دو کشور اقدام شود. اتحادیه اروپا آماده حمایت از توسعه ارتباطات حمل و نقل در منطقه مطابق با برنامه اقتصادی و سرمایه گذاری خود است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала