گزارش و تحلیل

تلاش برای ایجاد تفرقه میان ایران و روسیه

© Sputnik / Soheil Ghanbarzadehپرچم های ایران و روسیه
پرچم های ایران و روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
اشتراک
اخیرا مشاهده شده برخی رسانه های فارسی زبان دشمن ایران در صدد می باشند با تقطیع و تحریف سخنان مقامات روسیه درباره مذاکرات هسته ای و یا در موارد دیگری از یک سو و تقطیع و تحریف سخنان مقامات ایرانی از سوی دیگر نوعی میان ایران و روسیه تفرقه ایجاد کنند.
اگر یک بار چنین اتفاقی رخ می داد شاید می شد گفت که این اتفاق سهوی بوده اما وقتی چندین بار و توسط چندین رسانه وابسته به تیم رسانه ای مخالف جمهوری اسلامی رخ می دهد می توان مطمئن بود که یک اتاق فکری پشت پرده در کار است و هدف ایجاد تفرقه میان ایران و روسیه و احتمالا ایران وچین هم هست.
غربی ها امروزه کاملا مطمئن هستند که روسیه حامی ایران در گفتگوهای وین است و به دنبال آن می باشد تا به ایرانی ها کمک کنند حق خود را از طرفهای غربی بستانند.
این در حالی است که ترویکای اروپایی علیرغم اینکه به خوبی متوجه هستند ایران چه می خواهد و کاملا می دانند مطالبه های ایران حق مسلم این کشور است و برای اجرای برجام حد اقل باید همه تحریم ها از بالاسر ایران برداشته شود، اما با سفسطه بازی و بازی با الفاض تلاش می کنند کاری کنند که ایران مجبور شود از مطالبه حد اقلی حقوق خود کوتاه بیاید.
در برخی موارد هم مشاهده می کنیم برخی مقامات ترویکای اروپایی مخصوصا انگلیس و آلمان سخنانی را به میان می آورند که نشان می دهد یا واقعا چون وزرای خارجه شان تازه کار هستند متوجه نیستند در چه باره ای حرف می زنند یا اینکه نسبت به ایرانی ها کینه و غرض دارند، وگرنه طبق همه اصول دیپلماتیک نمی بایست این سخنان را حتی به زبان بیاورند.
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.12.2021
بیانیه سفارت روسیه در ایران درمورد تحریف سخنان میخائیل اولیانوف
در حالی که همه متفق القول هستند که آمریکا از برجام خارج شده و موجبات ایجاد شرایط امروزی را فراهم کرده، مقامات اروپایی تلاش می کنند به نوعی ایران را مقصر جلوه دهند و در اظهارات خود به جای اینکه به آمریکا حمله کنند که چرا نه فقط از برجام خارج شده و قطعنامه 2231 شورای امنیت را زیر پا گذاشته بلکه حتی جلوی اجرای یک قطعامه شورای امنیت را نیز گرفته و کشورهای مختلف را تهدید کرده که اگر آن را اجرا کنند آنها را تحریم می کند، ایران را مورد مؤاخذه قرار دهند که چرا طبق مفاد برجام عمل کرده و چون طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده اجرای بخش هایی از تعهدات خود را متوقف کرده.
اگر وزرای تازه کار اروپایی نمی دانند بد نیست اشاره کنیم که طبق بند 4 پیمان عدم اشاعه سلاح های هسته ای معروف به NPT که ایران از اولین اعضای آن نیز می باشد، ایران حق دارد تا هر سطحی که صلاح بداند و نیاز داشته باشد هم غنی سازی اورانیوم داشته باشد و هم دستگاه های مختلف غنی سازی از جمله سانترفیوژ های پیشرفته و ... مرتبط با برنامه هسته ای صلح آمیز تولید کند و تا وقتی که برنامه هسته ای ایران تحت نظر سازمان بین المللی انرژی هسته ای است هیچ ممنوعیتی برای هیچ فعالیت هسته ای صلح آمیزی برای ایران وجود ندارد.
یعنی ایران طبق همین معاهده حتی می تواند غنی سازی اورنیوم تا سطح 96% و تولید دستگاه های غنی سازی فوق پیشرفته و... هم داشته باشد.
این در حالی است که طبق اصول در صورتی که واقعا جامعه بین المللی دلواپس مسابقه تسلیحات هسته ای در منطقه خاورمیانه است باید سازمان بین المللی انرژی هسته ای و مجامع بین المللی باید تمرکز خود را روی کشورهایی که عضو این معاهده نمی باشند و مشکوک به داشتن تسلیحات هسته ای مانند اسرائیل هستند بگذارند و مجامع بین المللی همه تحریم ها و فشارهای خود را بر اینها اعمال کنند نه آنهایی که عضو معاهده هستند و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی هسته ای.
با توجه به بهانه گیریهای کشورهای اروپایی که از سال 2003 میلادی به استناد گزارش های مغرضانه و کذب برخی دشمنان جمهوری اسلامی ایران شروع شد ایران پذیرفت جهت اعتماد سازی برجام را امضا کند و برای مدت محدودی سرعت برنامه هسته ای خود را کاهش دهد و در مقابل طرف های متقابل متعهد شدند که همه تحریم های مرتبط با برنامه هسته ای ایران را بردارند و به هیچ وجه به بهانه دیگر این تحریم ها را اعمال نکنند.
یعنی بحث رفع تحریم ها از بالاسر ملت ایران شرط اصلی برای اجرای برجام توسط ایران بوده و نه بر عکس.
همسویی ایران و روسیه در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
گزارش و تحلیل
همسویی ایران و روسیه در وین
امروزه در وین کشورهای اروپایی با لفاضی تلاش دارند شرط را معکوس کنند، یعنی اصرار دارند که اول ایران برجام را اجرا کند و بعد تحریم ها برداشته شود.
این در حالی است که خواسته های آنها از ایران انجام اعمال غیر قابل بازگشت مانند نابودی و تخریب سانترفیوژها و یا خارج کردن اورانیوم غنی سازی شده یا نابودی آن و ... می باشد.
مانند زمانی که اصرار داشتند ایران قلب رآکتور هسته ای اراک را با سیمان پر کند.
این در حالی است که آنها حاضر نمی باشند هیچ تعهد عملی به ایران بدهند که تحریم ها برداشته می شود و به هیچ بهانه دیگری بر نمی گردد.
دولت آمریکا حتی حاضر نیست تعهد دهد که در دوران زمامداری آقای بایدن این دولت برجام را اجرا کند.
حتی ایرانی ها دو پیشنهاد ارائه دادند و انتظار داشتند یا این پیشنهاد ها بررسی شود یا طرف های مقابل پیشنهاد های منطقی ای را مطرح کنند اما مشاهده می شود در این گفتگو ها طرفهای اروپایی اصرار بر خواسته های غیر منطقی خود از ایران دارند، امری که ثابت می کند بر هم زننده کل توافقات قبلی هم ترویکای اروپایی بوده.
فراموش نکنید اولین توافق هسته ای سال 2005 با کشورهای اروپایی به نتیجه رسید و همین کشورهای اروپایی بودند که آنزمان به تعهدات خود عمل نکردند.
اینبار مشکل اصلی کشورهای اروپایی در این است که روسیه و چین در این گفتگو ها کنار ایران قرار گرفته اند و از خواسته های به حق ایران دفاع می کنند و از طرفهای مقابل می خواهند که به تعهدات خود عمل کنند.
در چند مورد نماینده روسیه در این گفتگو ها در مقابل رسانه ها آمد و وضعیت را توضیح داد تا رسانه ها از دلیل گره خوردن گفتگو ها مطلع شوند و مثلا اظهار داشت که یکی از گیرها امروزه بحث سانترفیوژ های پیشرفته ایران است که سه گزینه برای آن مطرح است:
1 – خارج کردن آنها از ایران
2 – نابود کردن آنها
3 – حفظ آنها به صورت مهر وموم شده تحت نظر آژانس بین المللی انرژی هسته ای در خاک ایران.
حال رسانه های وابسته به غرب آمده اند و از سه گزینه مطرح شده گزینه دوم را از صحبت های نماینده روسیه تقطیع کرده اند و ادعا کرده اند که روسیه با گزینه دوم موافق است تا به قول معروف دل ایرانی ها را خالی کنند، چون خودشان چنین می خواهند.
این در حالی است که روسیه در وین از خواسته های ایران حمایت کرده و به دلیل حمایت روسیه و چین از ایران، بر عکس ادعای رسانه ها فعلا گزینه های مطرح در حال بحث گزینه های یک و سه است و این اروپایی ها و آمریکایی ها هستند که به دنبال گزینه دوم ، یعنی نابودی سانترفیوژ ها می باشند.
با توجه که اروپایی ها متوجه هستند حمایت روسیه و چین از حقوق حقه ایران در این مذاکرات موجب آن شده که سمبه آنها در مذاکرات ضعیف باشد، آنها تلاش دارند که این پیوند را ضعیف کنند و به اشکال مختلف میان ایران و روسیه و چین تفرقه ایجاد کنند.
از این رو باید روی این مساله تاکید کرده که منافع استراتژیک روسیه در این مذاکرات حمایت و کمک به ایران و رفع کامل تحریم ها از بالاسر ملت ایران و در نهایت اجرای کامل برجام توسط همه طرفها است و هیچ گزینه ای که به ضرر ایران باشد مورد قبول روسیه نیست و هر مطلبی که توسط رسانه های دشمن ایران در این زمینه مطرح می شود قطعا با قصد و غرض منتشر شده و می شود.
البته امروز مشاهده کردم که سفارت روسیه در تهران نیز در این زمینه بیانیه ای منتشر کرد.
ولی مهم تر این است که مردم باید در این زمینه خود هوشیار باشند و گول رسانه های دشمن با مردم ایران را نخورند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала