گزارش و تحلیل

همسویی ایران و روسیه در وین

© Sputnik / Shiva Abshenasهمسویی ایران و روسیه در وین
همسویی ایران و روسیه در وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
اشتراک
دور دوم مذاکرات وین با تیم جدید مذاکره‌کننده ایرانی مدتی است که آغاز شده اما کماکان نتایج ملموسی از آن به دست نیامده.
طرف ایران روسیه و چین به نتایج مذاکرات امیدوار هستند اما طرف های اروپایی ساز مخالفت را کوک کرده اند این در حالی است که خروج یکجانبه ایالات متحده آمریکا از توافقنامه برجام و اعمال تحریم های یک طرف علیه جمهوری اسلامی ایران همچنین رفتارهای خنثی طرف اروپایی منجر به ایجاد اقدامات جبرانی بر اساس بندهای برجام از سوی جمهوری اسلامی ایران شد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر علی باقری، معا‌ون سیاسی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران، در سفر هفته ی گذشته ی خود به مسکو با سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه در محل وزارت امورخارجه روسیه دیدار و گفتگو کرد.
در این ملاقات که کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز حضور داشت، آخرین تحولات مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین، مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت.
طرفین در این دیدار بر ضرورت تداوم رایزنی ها و مشورت های دو کشور در زمینه مسائل بین المللی و مذاکرات ایران و ۱+۴ در وین را حائز اهمیت توصیف کردند.
امروز نیز دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرگئی لاورف وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه در خصوص آخرین وضعیت گفتگو های وین تبادل نظر نمودند.
وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در این‌ گفتگوی تلفنی ضمن تبیین مواضع ایران، خواستار جدیت هر چه بیشتر طرف غربی و ابتکار عمل طرف ها در این مذاکرات شد.
وزیر امور خارجه روسیه نیز در این گفتگوی تلفنی با ارزیابی مثبت از سفر معاون وزیر امور خارجه ایران به مسکو گفت:
در مورد اقداماتی که طرفین باید انجام بدهند و ترتیبات اجرایی آنها در وین هیات های دو‌کشور در حال همکاری جدی هستند.
سرگئی لاورف با اشاره به این که همواره بر این نکته تاکید شده است که تمام تحریم های غیر قانونی و مغایر با برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل باید برداشته شود، افزود :
همواره تلاش ما بر این بوده است که آمریکایی ها تمام قوانین خود را با مقررات برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل هماهنگ سازی نمایند.
 موشک های بالستیک و کروز روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
آمریکا نمی تواند موشک های هسته‌ای روسیه را بزند
وزیر خارجه روسیه در این گفتگو، سازندگی و خلاقیت دیپلماتیک طرف ها همراه با صبر و حوصله برای هماهنگی بیشتر را رمز موفقیت این مرحله از مذاکرات برای طرفین خواند.
امروز دکتر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پیامی به عنوان خانم " آنالنا بربوکـ" انتصاب ایشان به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری فدرال آلمان را تبریک گفت.
وزیر امور خارجه ایران در این پیام تصریح کرد:
مناسبات تاریخی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان با قدمت بالغ بر یکصد و پنجاه سال، منجر به شکل گیری پیوند های عمیق میان دو کشور گردیده است.
این دستمایه ارزشمند و قوام روابط مبتنی بر احترام و منافع متقابل، توانسته است ما را به رغم چالش ها، همواره در مسیر تعامل و درک مشترک قرار دهد.
دکتر امیر عبداللهیان افزود:
جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدرال آلمان همچنین از ظرفیت های تاثیر گذاری برای مواجهه مشترک و سازنده با چالش های جهان امروز در سطوح بین المللی و منطقه ای برخوردار هستند.
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین ابراز امیدواری کرد:
روابط دو ملت و دو دولت ایران و آلمان در دوره جدید بیش از پیش گسترش یابد‌.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала