گزارش و تحلیل

آیا وقت به روز رسانی قوانین کشور نرسیده؟

© www.middleeast.org.uaآیا وقت به روز رسانی قوانین کشور نرسیده؟
آیا وقت به روز رسانی قوانین کشور نرسیده؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
اشتراک
چند روز پیش در اخبار آمده بود که یک سرباز برای دفاع از یک خانم در مقابل دزدها وارد عمل شده و بعد دزد ها از آن سرباز شکایت کرده اند.
اصلا به فرض آن فرد سرباز نبوده و یک شهروند عادی بوده که دیده چند دزد به فردی حمله کرده اند و به کمک او شتافته.
وقتی از امر به معروف و نهی از منکر صحبت می کنیم فقط بحث مسایل مذهبی نیست، فرهنگ ما ایرانی ها مبنی بر این است که در صورتی که کسی را دیدیم که نیاز به کمک دارد ورود کنیم و کمک کنیم و اگر زمانی دیدیم کسی جرم و یا جنایتی مرتکب می شود ورود کنیم و جلوی آن جرم و جنایت را بگیریم، چه رسد به اینکه آن فرد سرباز یا مامور نیروی انتظامی باشد که ورود کرده.
امروزه شرایط تداخل قوانین و اشراف تبهکاران به قوانین به جایی رسیده که اگر مردم ببینند یکی دزدی کرده و در حال فرار است جرئت نمی کنند ورود کنند و جلوی دزد را بگیرد و وقتی که می بینند فردی در حال انجام کار خلافی است فقط به تماشا کردن اکتفا می کنند.
امری که به خودی خود موجب آن می شود که هم جرم و جنایت در کشور زیاد شود هم کار نیروی انتظامی و قوه قضائیه.
اصل جلوگیری از جرم و جنایت باید در ابتدا تشویق مردم به مقابله با مجرمین و جنایتکاران و تبهکاران باشد تا قبل از ورود نیروی انتظامی و قوه قضائیه به ماجرا خود مردم و جامعه با جرم و جنایت مقابله کند.
اتفاق عجیب برای سرباز شجاع، سارق از سرباز شکایت کرد +ویدئو، عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2021
اتفاق عجیب برای سرباز شجاع، سارق از سرباز شکایت کرد +ویدئو، عکس
در بسیاری از کشورها قوانین و مقرراتی وجود دارد که بر اساس آن هر شهروند در صورت مشاهده جرم و یا جنایتی حق اعمال قانون را دارد و حق دارد تا رسیدن نیروی انتظامی و ورود قوه قضائیه اجرای قانون کند و قانون از آن شهروند حمایت می کند و حتی اگر هم جریان موجب آن شود که مجرم در جریان درگیری کشته شود قانون از شهروندی که اعمال قانون کرده حمایت می کند.
اما مثلا در ایران می بینیم که قوانین به گونه ای نقسان دارد که حتی مامورین مثلا محیط زیست در حال اعمال قانون اگر کسی را که خلافکار است و حتی در حال دفاع از خود با تیر بزنند و کشته شود باید سالها در دادگاه ها درگیر باشند تا شاید از مجازات رهایی یابند.
خوب به همین دلیل هم می باشد که دست تبهکاران امروزه بسیار باز شده.
متاسفانه تعدد و در هم پیچیدگی قوانین و مقررات کشور وهمچنین قدیمی و به روز نبودن بسیاری از این قوانین موجبات آن را برا تبهکاران فراهم کرده که بتوانند نهایت سوء استفاده را از قانون نمایند.
این سوء استفاده ها بیشتر جاهایی نمود پیدا می کند که محدوده های فعالیت برای نیروهای مسلح و نیروی انتظامی ومحدوده های دخالت برای شهروندان در جلوگیری از تبهکاری به وجود می آید.
در حالی که در بسیاری از موارد مامور نیروی انتظامی یقین دارد که فردی جرمی را مرتکب شده اما چون دستور قضایی لازم را ندارد یا ماموریت دیگری دارند به مقابله با مجرم نمی پردازد تا مبادا مورد مواخذه و مجازات قرار گیرد.
امروزه تبهکاران و دزدها از همه به قول معروف سراخ سمبه های قوانین مطلع هستند و می دانند چه کار کنند تا از گناه فرار کنند و حتی به همدیگر در این زمینه آموزش هم می دهند.
این در حالی است که در بسیاری از کشورها مامورین نیروی انتظامی حتی مامورین راهنمایی رانندگی مسلح می باشند و حق بازداشت و حتی تیر را نیز دارند و آموزش کافی دیده اند تا بتوانند مجری اجرای قانون در محل باشند و در هر شرایطی جرمی را مشاهده کنند حق ورود دارند.
یعنی مثلا اگر دزدی در خیابان در حال دزدی از یک فرد بود و مامور نیروی انتظامی که حتی در حال ماموریت نبود شرایط را مشاهده کرد حق ورود دارد و حق بازداشت و یا حتی تیر دارد.
بسیاری از قوانین ما در کشور مربوط به دوره قاجار و یا دوره رضا شاه می باشد و هیچ بازنگری ای در آن نشده.
بنده به عنوان مثال می گویم، مثلا قوانین مربوط به آپارتمان نشینی که برخی در دوران قاجار و یا رضا شاه تدوین شده امروزه هیچ سنخیتی با شرایط روز و شهر نشینی ندارد ولی هنوز بسیاری از همان قوانین سر جایش هست و اجرا می گردد.
البته بنده حقوق دان نمی باشم که بخواهم در زمینه حقوقی اظهار نظر کنم اما وقتی که شرایط روز را مشاهده می کنم به عنوان یک شهروند حق خود می دانم که این بحث را مطرح کنم تا شاید گوش شنوایی برای آن وجود داشته باشد.
امروزه با توجه به شرایط اجتماعی جامعه از یک سو و شرایط اقتصادی جامعه از سوی دیگر به نظر می رسد که شدیدا نیاز است نمایندگان مردم به فکر تنقیح قوانین و به روز رسانی آنها باشند مخصوصا در زمینه مقابله و مبارزه با جرم.
زمانی به یاد دارم در کلانتری ها مثلا یک قاضی کشیک مستقر بود که در صورت نیاز مامورین نیروی انتظامی می توانستند با هماهنگی با او حکم قضایی فوری بگیرند و سریع در موارد خاصی وارد عمل شوند.
امروزه شما اگر اتفاقی برایتان رخ دهد مجبور خواهید بود هفت خوان رستم را بگذرانید از کلانتری به دادسرا و از دادسرا به کلانتری و شهود پیدا کنید و ثابت کنید که فردی از شما دزدی کرده و یا تبهکاری کار خلافی بر علیه شما زده و ... چندین بار میان کلانتری و دادسرا بروید و بیایید تا مامورین بتوانند اقدام کنند و در این پروسه دزدها و تبهکاران کار خود را تمام می کنند و فرار می کنند.
آیا وقت به روز رسانی قوانین و فکر کردن به قوانین بازدارنده که جلوی جرم و جنایت و تبهکاری با توجه به شرایط روز را بگیرد نرسیده؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала