هشدار تروئیکای اروپایی درباره موضع ایران

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر هشدار تروئیکای اروپایی درباره موضع ایران
هشدار تروئیکای اروپایی درباره موضع ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
اشتراک
موضع ایران در خصوص برجام می‌تواند آن را به "پوسته‌ای خالی" مبدل سازد.
به گزارش اسپوتنیک، تروئیکای اروپایی (بریتانیا، آلمان و فرانسه) معتقد هستند که به دلیل موضع ایران، مذاکرات وین در خصوص برنامه هسته ای ایران، می تواند به "پوسته ای خالی" مبدل بشود.
در بیانیه دیپلمات های سه کشور اروپایی آمده است: " سه کشور اروپایی رفتار ایران را ناامید کننده خواندند. بدون پیشرفت سریع و با توجه به پیشرفت سریع برنامه هسته ای ایران، برجام خیلی زود به پوسته ای خالی تبدیل خواهد شد.
هنوز نتوانستیم مذاکرات واقعی را شروع کنیم. ما داریم وقت باارزش را از دست می دهیم. بررسی مطالبات جدید ایران که ربطی به برجام ندارند و خارج از قالب آن است، اتلاف وقت است. این موضوع تأسف برانگیز است، زیرا چارچوب توافق جامع و عادلانه که همه تحریم ها مرتبط با برجام را رفع کند و حل همزمان تمام مسائل ما در عرصه عدم گسترش، مثل تابستان گذشته کاملا مشخص است".
ابراز نگرانی تروئیکای اروپا  از غنی سازی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.08.2021
ابراز نگرانی تروئیکای اروپا از غنی سازی ایران
برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پس از ۱۳ سال مذاکرات بین‌المللی فشرده، در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ منعقد شد. برجام یک هفته بعد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید و به عنوان ضمیمه الف به قطعنامه مذکور پیوست شد.
اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از این توافق در ۸ می ۲۰۱۸، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.
اجرای نامتوازنِ برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یکسال پس از خروج آمریکا از برجام، نهایتاً در تاریخ ۸ می ۲۰۱۹ شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی، اتخاذ کند.
ایران بارها اعلام کرده است اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала