رفع تنش و شراکت راهبردی با همسایگان از اولویت‌های ایران است

© Photo / IRNAعلی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران
علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران   - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
اشتراک
شمخانی: سیاست اولویت دادن به همسایگان باید تبدیل به شاخص‌های کمی شود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اظهار داشت رفع هرگونه تنش و حتی سوء تفاهم، توسعه و تقویت همکاری‌های همه‌جانبه به ویژه در عرصه‌های اقتصادی، دفاعی - امنیتی و شراکت راهبردی را از اولویت‌های مهم و اصلی سیاست خارجی کشورمان در قبال همسایگان است.
وی در ادامه با اشاره به وضعیت جهانی و تاثیرات آن بر موقعیت استراتژیک منطقه غرب آسیا بر ضرورت اتخاذ راهبردهایی که موجب همگرایی و هم‌افزایی کشورهای منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران با همسایگانش می‌شود، تاکید کرد.
وی در ادامه افزود: "سیاست اولویت دادن به همسایگان باید تبدیل به شاخص‌های کمی شود و به صورت مستمر در قالب ارزیابی عملکرد مسئولان نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در کشورهای همسایه و استانداران استان‌های مرزی اندازه‌گیری شود.
قدرت هژمونیک آمریکا و توسعه روزافزون قدرت‌های نوظهور کاهش می یابد. این شرایط موجب تغییرات بنیادین و ایجاد تنش‌ها و رقابت‌های جدید و هماوردی بزرگ بین‌الملی با آمریکا شده است.
 مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2021
ارزیابی روابط دیپلماتیک ایران با همسایگان به ویژه عربستان
خروج آمریکا از منطقه به دلیل شکست سیاست‌هایش در عراق، افغانستان و غرب آسیا و اولویت یافتن مقابله با چین به عنوان تهدیدی ژئواکونومیک و روسیه به عنوان تهدیدی ژئوپلتیک از سوی آمریکا مبتنی بر همین شرایط اتخاذ شده است.
ورود عوامل و مولفه‌های جدید و جهش مولفه‌های سابق، ساخت ژئوپلتیک منطقه را نیز در معرض دگرگونی‌های مهم و اساسی قرار داده و ترتیبات امنیتی را نسبت به دوره گذشته در غرب آسیا متحول ساخته است.
تزاید تقابل بین ایران و اسرائیل، انتقال رژم اسرائیل از پوشش فرماندهی اروپایی آمریکا یوروکام به فرماندهی منطقه‌ای ایالات متحده سنتکام، روند عادی‌سازی روابط بعضی کشورهای عربی با اسرائیل از نشانه‌های خطرناک این دگرگونی است.
از مهمترین تحولات این دوره شکست راهبرد فشار حداکثری آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی ایران بود. امروز همه بازیگران اصلی در منطقه و جهان اذعان دارند، با پایداری کم نظیر ملت ایران نه تنها فشار حداکثری آمریکا شکست خورده بلکه ایران و جبهه مقاومت توانسته‌اند بر یکی از مهمترین عوامل ناامنی در منطقه یعنی داعش فائق آمده و کانون تروریسم سازمان یافته از سوی آمریکا را متلاشی کنند. آمریکا حتی با ترور سردار سلیمانی هم نتوانست راهبرد خود در متلاشی کردن مقاومت منطقه‌ای را محقق کند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала