ایران باید از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند شود

© AFP 2023 / Kena Betancurگوترش دبیر کل سازمان ملل
گوترش دبیر کل سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.12.2021
اشتراک
گوترش: رفع تحریمهای ضد ایرانی ضروری است.
به گزارش اسپوتنیک، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در دوازدهمین و جدیدترین گزارش خود از روند اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با استقبال از مذاکرات وین میان ایران و گروه ۱+۴ بر ضرورت رفع تحریم‌های هسته‌ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید کرد.
دبیرکل سازمان ملل روز 14 دسامبر (سه شنبه)، در گزارش خود با اشاره به دشواری های سال های اخیر در موضوع برجام، همچنان از برجام به عنوان بهترین گزینه برای حل و فصل موضوع هسته ای ایران و دیپلماسی چندجانبه یاد کرده است. دبیرکل سازمان ملل در عین حال بر ضرورت تسریع این فعالیت ها و اجتناب از تاخیر در فرآیند مذاکرات اشاره داشته است.
گوترش در گزارش خود از فعالیت های دیپلماتیک در قالب گفت و گوهای انجام شده در ماه آوریل تا ژوئن گذشته و همچنین نشست های اخیر کمیسیون مشترک برای بازگشت همه طرف ها به تعهدات خود وفق برجام استقبال و درخواست همکاری نزدیک و موثر میان طرف های موضوع را ارائه کرده است.
ایران از سازمان ملل می‌خواهد جنایات فاشیست‌های آلمانی علیه افراد معلول را به رسمیت بشناسد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2021
ایران از سازمان ملل می‌خواهد جنایات فاشیست‌های آلمانی علیه افراد معلول را به رسمیت بشناسد
گوترش مشابه گزارش های اخیر خود بر ضرورت رفع تحریم های هسته ای یکجانبه آمریکا علیه ایران و بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام تاکید می کند و به طور خاص اظهار می دارد که رفع تحریم های مرتبط با حوزه نفتی ایران، فرآیند احیای برجام را تسهیل خواهد کرد.
دبیرکل سازمان ملل البته نسبت به اقدامات متقابل هسته ای ایران نیز ابراز تاسف کرده است.
این گزارش با ارجاع به مکاتبات کشورهای غربی و رژیم اسرائیل در خصوص برنامه موشکی ایران و ادعاهای مرتبط با نقض قطعنامه ۲۲۳۱، پاسخ های نمایندگی جمهوری اسلامی ایران به این ادعاها و مواضع کشورمان در خصوص ماهیت مشروع و متعارف فعالیت های دفاعی و موشکی ایران را مدنظر قرار داده است. قرار است مطابق ادوار قبلی، این گزارش به همراه گزارش شش ماهه تسهیلگر قطعنامه ۲۲۳۱ در نشست عادی شش ماهه شورای امنیت سازمان ملل در روز سه شنبه ۲۳ آذرماه ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گیرد.
مجید تخت روانچی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در این نشست سخنرانی خواهد کرد. انتظار می رود فضای نشست شورای امنیت متاثر از مذاکرات و گفت و گوهای جاری در وین، متمرکز بر اولویت روند اقدامات و مذاکرات دیپلماتیک برای احیای کامل مفاد برجام و بازگشت ایالات متحده آمریکا به این توافق قرار گیرد.
هشدار لاوروف درباره ظهور قریب الوقوع موشک های آمریکایی در اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2021
هشدار لاوروف درباره ظهور قریب الوقوع موشک های آمریکایی در اروپا
دبیر کل سازمان ملل متحد در یازدهمین گزارش خود نیز در مورد اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، بازگشت آمریکا به برجام را اقدامی مناسب دانسته و از واشنگتن خواسته بود تحریم ها علیه ایران را لغو و معافیت ها را تمدید کند.
دور تازه مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) برای رفع تحریم‌ها از روز پنجشنبه ۹ دسامبر با نشست کمیسیون مشترک برجام آغاز شده است. تروئیکای اروپایی که تابع نظرات ایالات متحده به عنوان ناقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است با مقصرنمایی ایران در مذاکرات تلاش می‌کند تا روند گفت‌وگوها را به سود سیاست‌های کاخ سفید منحرف کند.
دیپلمات‌های ارشد انگلیس، آلمان و فرانسه پس از دیدار با نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که به وین سفر کرده است، با صدور بیانیه‌ای مشترک، نقش مخرب ایالات متحده در بروز مشکلات کنونی اجرای برجام را نادیده گرفته و ادعا کردند که ایران مانع پیشرفت در مذاکرات احیای مفاد این توافق است.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2021
رئیس جمهور ایران: اگر طرف مقابل مصمم به رفع تحریم ها باشد، توافق خوب بدست می آید
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала