تامین ارز برای واردات، یکی از موانع تامین کالاهای اساسی در ایران است

© Fotolia / Kadmyدلایل رشد مبادلات کالا بین ایران و روسیه چیست؟
دلایل رشد مبادلات کالا بین ایران و روسیه چیست؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
اشتراک
امسال ۱۱.۱ میلیارد دلار اعتبار برای واردات و تامین کالاهای اساسی پرداخت شده که در مقایسه با سال گذشته ۶۳.۲ درصد رشد داشته است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، تامین مایحتاج ضروری مردم و بهبود معیشت، مهمترین اولویت دولت سیزدهم است، بر این اساس از ابتدای امسال تا پایان آبان‌ماه ۱۱.۱ میلیارد دلار اعتبار برای واردات و تامین کالاهای اساسی پرداخت شده که در مقایسه با سال گذشته ۶۳.۲ درصد رشد داشته است.
یکی از موانع تامین کالاهای اساسی، تامین ارز برای واردات این کالاهاست. روند تامین ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی که از سال ۱۳۹۷ و پس از نوسانات شدید ارزی به ادبیات تجاری کشور وارد شد، همواره با مشکلاتی همراه بوده است. ارز ۴۲۰۰ تومانی در سال ۹۷ برای واردات ۲۵ کالای اساسی پرداخت می‌شد اما به مرور فقط به برخی اقلام از کالای اساسی شامل گندم، جو، دانه‌های روغنی، روغن خام، ذرت، کنجاله سویا و بخشی از دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی محدود شد.
دولت سیزدهم که حدود ۱۰۰ روز از دوران فعالیت خود را سپری کرده، همه اقدام‌های لازم برای تامین ارز کالاهای اساسی انجام داده است به‌طوری که در ماه‌های شهریور تا آبان ماه ۴.۱ میلیارد دلار دیگر برای واردات کالای ضروری مورد نیاز مردم پرداخت کرد.
رشوه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2021
نماینده دادستان تهران: ارز دیجیتال به عنوان رشوه طلب می شود
در مجموع، بر اساس اعلام بانک مرکزی در هشت ماهه امسال نیز بیش از ۱۱.۱ میلیارد دلار ارز با نرخ ترجیحی به صورت نقدی و اعتباری برای واردات کالای اساسی، دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن کرونا اختصاص یافته است، در حالی‌که سال گذشته ۶.۸ میلیارد دلار برای این منظور پرداخت شده بود.
مقایسه آمار نشان می‌دهد که پرداخت ارز ترجیحی برای واردات کالای اساسی در دولت سیزدهم بیش از دولت قبل بود. براین اساس پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومان در هفت ماهه امسال ۶۳ درصد بیش از سال گذشته و هم‌زمان با فعالیت دولت قبل بوده است.
طبق اعلام گمرک در مجموع از ابتدای امسال تا ۱۰ آبان‌ماه، بیش از ۱۸.۷ میلیون تن کالا با ارزشی بیش از ۱۱ میلیارد دلار کالای اساسی از گمرک ترخیص شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزنی ۲۹ درصد و ارزش ۶۳ درصد افزایش دارد.
در دوره مورد بررسی از مجموع واردات انجام شده ۹.۱ میلیارد دلار معادل ۷۹.۱ درصد با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده است. براین اساس ۳.۶ میلیون تن گندم به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۵.۵ میلیون تن ذرت به ارزش ۱.۹ میلیارد دلار، ۲.۲ میلیون تن جو به ارزش ۶۵۶.۶ میلیون دلار، ۱.۷ میلیون تن دانه‌های روغنی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار، ۱.۷ میلیون تن کنجاله سویا به ارزش ۹۵۲.۱ میلیون دلار، ۱.۳ میلیون تن روغن خوراکی و خام به ارزش ۱.۸ میلیارد دلار و ۱۲.۵ هزار تن دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی به ۱.۳ میلیارد دلار اقلامی هستند که با ارز ترجیحی تامین و وارد شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала