واشنگتن پست: اسرائیل سوریه را به دلیل "تلاش برای تولید سلاح شیمیایی" بمباران کرد

© Photo / IRNAواشنگتن پست: اسرائیل سوریه را به دلیل "تلاش برای تولید سلاح شیمیایی" بمباران کرد
واشنگتن پست: اسرائیل سوریه را به دلیل تلاش برای تولید سلاح شیمیایی بمباران کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
اشتراک
واشنگتن پست به نقل از مقامات اطلاعاتی فعلی و سابق آمریکا و غرب اعلام کرد: نیروی هوایی اسرائیل در ماه ژوئن به اهدافی در سوریه حمله کرد و بر این باور بوده که دمشق در تلاش است تا تولید تسلیحات شیمیایی را در آنجا دوباره برقرار کند.
به گزارش اسپوتنیک، آژانس دولتی سوریه سانا در شب ۸ و ۹ ژوئن گزارش داد که سامانه‌ های پدافند هوایی سوریه در حال دفع حمله موشکی اسرائیل از حریم هوایی لبنان هستند و شنیده شدن صدای انفجار در دمشق گزارش شده است. ارتش سوریه سپس اعلام کرد که اکثر موشک های شلیک شده توسط اسرائیل را سرنگون کرده است.
به گفته منابع واشنگتن پست، حمله هوایی اسرائیل "بخشی از کارزاری برای متوقف کردن آنچه مقامات اسرائیلی معتقد بودند تلاش نوپای سوریه برای بازگرداندن تولید عوامل اعصاب مرگبار بود".
سفیر سوریه در تهران در دیدار با معاون رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2021
سفیر سوریه در دیدار با معاون رئیس جمهور ایران: مصمم به تقویت روابط دوجانبه با تهران هستیم
منابع گفتند که حمله اسرائیل بر اساس گمانه زنی های اطلاعاتی مبنی بر اینکه دولت سوریه مواد شیمیایی پیش ساز برای توانایی سلاح های شیمیایی دریافت کرده بود، صورت گرفت.
این نشریه به نقل از دو افسر اطلاعاتی غربی می نویسد که اسرائیل در ۵ مارس ۲۰۲۰ به تاسیساتی در استان حمص سوریه به دلیل "دستیابی سوریه به مقدار زیادی تری کلسیم فسفات" حمله کرد.
همانطور که این روزنامه خاطرنشان می کند، خود این ماده شیمیایی می تواند به تری کلرید فسفر تبدیل شود که واردات آن به سوریه محدود است زیرا می توان از آن به عنوان پیش ساز سارین استفاده کرد.
در جریان کنفرانس کشورهای عضو سازمان منع سلاح‌های شیمیایی (OPCW) در ۲۰ تا ۲۲ آوریل ۲۰۲۱، فرانسه پیش‌ نویس قطعنامه‌ ای ارائه کرد که بر اساس آن حقوق و امتیازات سوریه در این سازمان به دلیل نقض ادعایی نقض کنوانسیون دمشق تعلیق می‌شود. ممنوعیت استفاده از سلاح های شیمیایی اعضای این سازمان با اکثریت آرا این قطعنامه را تصویب کردند.
پس از بزرگترین حمله گازی در اوت ۲۰۱۳ در حومه دمشق در غوطه شرقی، سوریه به کنوانسیون سلاح های شیمیایی پیوست. این نتیجه توافق روسیه و آمریکا در مورد انهدام سلاح های شیمیایی در کشور تحت کنترل سازمان منع سلاح های شیمیایی و توقف مداخله نظامی آمریکا در سوریه بود.
ذخایر سلاح های شیمیایی با موفقیت از سوریه خارج شد؛ در ژانویه ۲۰۱۶، سازمان منع سلاح های شیمیایی از حذف کامل زرادخانه شیمیایی این کشور خبر داد. برای خلع سلاح شیمیایی سوریه، این سازمان در سال ۲۰۱۳ جایزه صلح نوبل را دریافت کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала