گزارش و تحلیل

هدف از گفتگوهای وین نتیجه اش است نه صرفا توافق

© AFP 2023 / JOE KLAMARAustrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.
Austrian police officers stand guard near the entrance of the Grand Hotel in Vienna on April 6, 2021, where diplomats of the EU, China, Russia and Iran will hold talks.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
اشتراک
یکی از نکاتی که بسیار روی آن بحث است که آیا گفتگوهای وین به امضای یک توافق منجر می شود یا نه؟
باید گفت امضای توافق امر سختی نیست و اگر بنا به امضای یک توافق بود همان روز اول هم می شد توافق را امضا کرد اما آنچه برای تیم ایرانی مهم است نتیجه گفتگو ها می باشد، نتیجه ای که منطقی باشد و منجر به توافقی جامع و قابل اجرا گردد.
اینکه توافقی امضا شود که معلوم نیست طرف مقابل اجرا خواهد کرد یا نه چه فایده ای دارد؟
هر توافقی امضا شود باید یک ضمانت اجرایی پشت آن باشد.
مشکل اصلی گفتگوهای وین هم این روزها همین است.
آمریکایی ها ثابت کردند که طرفهای قابل اعتمادی نیستند ونمی شود روی امضای آنها حساب باز کرد چه رسد به حرف آنها.
آنها تلاش دارند با حرف و وعده های غیر قابل اجرا ایران را وادار کنند تا قدم های عملی را بردارند و منطقی اش این است که ایران قبول نکند.
برای اینکه برای خوانندگان روشن تر شود بد نیست به یکی از این مسایل اشاره کرد.
مثلا آنها از ایران میخواهند که برخی دستگاه های سانترفیوژ و اورانیوم غنی شده خود را نابود کند و در مقابل فقط وعده رفع تحریم ها را می دهند و فقط حاضر می باشند اجرای تحریم ها را برای مدتی تعلیق کنند.
نشست کمیسیون مشترک برجام در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2021
گزارش و تحلیل
وین به سمت توافق جامع پیش می رود
بدیهی است اگر تیم مذاکره کننده ایرانی به دنبال رسیدن به یک نتیجه کوتاه مدت باشد قبول کردن چنین چیزی خیلی برایش راحت تر از آن است که فشارهای مختلف را از داخل و خارج تحمل کند.
پذیرفتن چنین مساله ای می تواند در کوتاه مدت برای مدت چند ماه به یکباره فرجه بزرگی در اقتصاد ایران ایجاد کند اما سابقه نشان داده که به احتمال 99% آمریکایی ها پس از مدت کوتاهی وقتی مطمئن شوند ایران همه دست آوردهای خود را نابود کرده، دوباره به بهانه های مختلف همه تحریم ها را بر می گردانند ودوباره شروع می کنند ایران را اذیت کردن.
گویند نیش عقرب نه از ره کین است اقتضایش این است.
تیم مذاکره کننده ایرانی هم دنبال آن است تا نیش عقرب را بشکند نه اینکه ایرانی ها را مست مدعی شرایط اقتصادی بهتر کند و بعد دوباره همه چیز بد تر از قبل برگردد.
این بار آمریکایی ها درس را از خطای قبلی خود یاد گرفته اند و قطعا تلاش خواهند کرد که خطاهای سابق خود را تکرار نکنند.
برخی تصور می کنند که تصمیم خروج از توافق هسته ای تصمیم شخص ترامپ بود، در حالی که واقعیت این است که هر رئیس جمهوری دیگری در آمریکا سر کار بود هم چنین کاری را انجام می داد چون از اول آمریکایی ها توافق را طوری چیده بودند تا وقتی مطمئن شدند ایران همه دست آورد های خود را از دست داده از توافق خارج شوند.
امروزه هم وقتی مشاهده می کنیم حتی بایدن حاضر نمی باشد در دوران خود تضمین بدهد که توافق را اجرا می کند متوجه می شویم که هنوز کاسه ای زیر نیم کاسه آمریکایی ها هست.
طی چند ماه اخیر و پس از خروج آمریکا از برجام ایرانی ها به سرعت برنامه هسته ای خود را برگرداندند و اینبار دیگر کسی نمی توانست با پیشرفت آنها مخالفت کند چون آمریکا خطا کرده بود و ایران بهانه داشت.
دفعه بعد آمریکایی ها قطعا جوری برنامه ریزی خواهند کرد که چنین نشود.
همچنین همه می دانند که امروزه شرایط بین المللی به گونه ای است که به آمریکا اجازه ورود به یک مقابله نظامی با ایران را نمی دهد، و امریکایی ها خواهان آن هستند که از دردسر های خاورمیانه خلاص شوند.
همچنین ایرانی ها موفق شده اند همسایه های خود را قانع کنند که تنها راه حل اختلافات گفتگوی مستقیم فیما بین است و برخی شایعات مبنی بر اینکه احتمالا به زودی یک اجلاس مشترک در سطح سران فیما بین ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس برگزار گردد و اختلافات حل وفصل گردد مطرح می باشد، امروزه این خبر را در یکی از روزنامه های کویت به نام الجریده خواندم.
همچنین اخیرا کارشناسان امنیتی ایرانی و سعودی در عمان با هم دیدار داشته اند و سرلشکر باقری فرمانده ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران اظهار داشته که بسیاری از اختلافات فیما بین ایران و عربستان و دیگر کشورهای عرب حوزه خلیج فارس حل و فصل شده.
امری که نشان می دهد ما در منطقه هم شاهد نوعی گره گشایی می باشیم.
بسیاری از کشورهای جهان هم امروزه متفق القول هستند که بحث تولید تسلیحات دفاعی ایران حق مسلم این کشور برای ایجاد موازنه با تسلیحاتی که دیگر کشورهای منطقه خریداری می کنند می باشد و هر گونه بحث در این باره باید منوط به بحث تسلح در میان همه کشورهای منطقه باشد و نمی تواند محصور به ایران باشد.
برای اولین بار هم مشاهده می کنیم که کشورهای عربی از بحث توافق هسته ای با ایران حمایت می کنند و بحث تسلیحات هسته ای اسرائیل را پیش می کشند و همه حرف ایران مبنی بر ضرورت خالی بودن منطقه از تسلیحات کشتار جمعی را تکرار می کنند، خواسته ای که شامل اسرائیل هم می شود و به معنای آن است که اسرائیل هم باید مورد بازرسی های مجامع بین المللی جهت کشف تسلیحات کشتار جمعی اش باشد.
سرنوشت برجام به مویی بسته است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2021
گزارش و تحلیل
سرنوشت برجام به مویی بسته است
این یک فرصت ویژه برای ایران است که به قول عامیانه باید روی هوا آن را بگیرد و اگر این فرصت را از دست دهد دیگر معلوم نیست آیا چنین فرصتی به دست ایران می آید یا نه.
حال اگر در این گفتگو ها ایرانی ها فقط به اینکه به یک توافق برسند تمرکز کنند و فراموش کنند که نتیجه مهم تر از خود توافق است آنوقت ممکن است فرصت را از دست دهند.
نتیجه مطلوب برای ایران هم این می باشد که همه تحریم ها از بالاسر ملت ایران به صورت عملی رفع گردد و تضمین های لازم مبنی بر عدم بازگشت این تحریم ها اعطا گردد.
اگر هر کدام از طرف های مقابل به هر دلیل و بهانه ای از چنین توافقی حمایت نکنند یعنی از همین الآن مشخص است که آنها اهداف پلیدی در سر دارند وگرنه اصل توافق هسته ای به این دلیل بوده که ایران بپذیرد در قبال محدود سازی برنامه هسته ای اش و اطمینان سازی همه تحریم ها از بالاسر اش رفع گردند.
یعنی بحث رفع همه تحریم ها اصل کلیدی درب این توافق بوده و بحث محدود سازی برنامه هسته ای ایران برای مدت معینی پشت درب رفع تحریمها بوده.
امروزه هم تیم مذاکره کننده ایرانی در وین چیز دیگری را مطالبه نمی کند و همه ملت ایران باید یکدست پشت سر تیم هسته ای بایستند و از آن حمایت کنند تا به دنبال ستاندن حقشان برود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала