نتیجه مذاکرات به رفتار آمریکا بستگی دارد

© Fotolia / Borna Mirahmadianجزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران
جزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
اشتراک
دستمالچیان: علت توقف مذاکرات در دور ششم،خواسته‌های فرابرجامی غرب بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، احمد دستمالچیان، دیپلمات و سفیر پیشین ایران در لبنان اظهار داشت مذاکرات ایران و ۱+۴ در دور ششم به دلیل خواسته‌های فرابرجامی و غیرقابل قبول طرف مقابل متوقف شد و اکنون هم حاضر نیستند به تعهدات خود عمل کنند.
وی در ادامه گفت: "نتیجه مذاکرات به رفتار آمریکا بستگی دارد. آمریکا باید به تمام تعهدات خود از جمله لغو تحریم‌ها عمل کند و این اقدام در زیر ذره‌بین راستی آزمایی قرار گیرد. چنانچه این دو کار انجام شود، ایران آمادگی کامل برای اجرای تعهدات خود دارد. در مذاکراتی که در شش دور گذشته (در دولت قبل) انجام شد، آمریکایی‌ها شروطی گذاشتند که مورد تایید ایران نیست و نخواهد بود.
آمریکایی‌ها مطالبات فرابرجامی دارند از جمله اینکه در مورد برنامه‌های دفاعی و موشکی ایران، در مذاکرات شروطی دارند که برای ایران قابل قبول و اجرا نیست. این شروط که در آخرین دور مذاکرات در دولت قبل مطرح شد، نه در چارچوب برجام است و نه عقلانی است و ناقض منافع ملی ما است. اساسا مذاکرات در دور ششم به خاطر همین شرط آمریکایی‌ها متوقف شد.
ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
لی‌جیان: برجام باید به همان شکل سابق برگردانده شود
اروپا و آمریکا طبق برجام تعهدات بانکی، نفتی و تجاری نسبت به ایران دارند که باید به آن پایبند باشند. این شدنی نیست که ایران به تعهدات خود برگردد و دوباره شاهد نقض عهد طرف‌های مقابل باشد، لذا با استفاده از تجارب قبلی و سوء سابقه طرف آمریکایی، باید مواظب باشیم.
دولت سیزدهم اقتصاد و معیشت مردم را به مذاکرات هسته‌ای گره نمی‌زند. سیاست رییس جمهوری معقول است و همه چیز را در برجام نمی بیند. برجام فقط یکی از موضوعات و مسائل سیاست خارجی و روابط ایران است.
ایران عضو "معاهده منع گسترش هسته‌ای" (NPT ) است و طبق این معاهده حق دارد برای امور فنی، پزشکی و بخش انرژی خود به هر میزان که نیاز دارد اورانیوم غنی کند و آژانس هم مکلف و موظف است در این مسیر به ایران کمک‌های فنی، علمی ارائه کند. رژیم اسرائیل مانع توافق ایران با طرف مقابل است و حتی ممکن است لابی این رژیم به دنبال توقف روند مذاکرات و کند کردن آن است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала