گزارش و تحلیل

در صورت درگیری با ایران، اسرائیل نابود خواهد شد

پرچم اسرائیل - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
اشتراک
ما آرزوی جنگ نمی کنیم و جنگ طلب نیستیم. اما اگر اسرائیل بخواهد اینکار را بکند، قطعا پشیمان خواهد شد.
چندی پیش مقام عالیرتبه وزارت دفاع اسرائیل اطلاع داد که بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل به مقامات آمریکایی گفت که اسرائیل برای گزینه نظامی مقابله با ایران آماده می شود تا ایران نتواند به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند.
بر طبق اطلاعات او، ایران به دریافت مقدار ضروری اورانیوم برای تولید بمب هسته ای نزدیک شده است اما قصد ندارد از این خط عبور کند، زیرا اهمیت برداشتن چنین گامی را درک می کند.
در این راستا سید هادی افقهی تحلیلگر و کارشناس مسائل خاورمیانه در مصاحبه با خبرنگار اسپوتنیک به این موضوع پرداخت.
اسپوتنیک: ضربه نظامی اسرائیل به تأسیسات هسته ای ایران چگونه می تواند باشد: خرابکاری از داخل و یا ضربه موشکی؟
افقهی: البته ابتدا در باره اصل اینکه اسرائیل جرئت می کند چنین ضربه ای بزند. اقدامات امنیتی با اقدامات نظامی خیلی فرق می کند. مثلا وقتی در نطنز عملیات تروریستی خود را انجام داد، اسرائیل رسما اعلام نکرد که ما اینکار را کردیم. ولی بر طبق مطبوعات آنها و مقامات غیر رسمی، اینها آمدند و گفتند که یکجوری " کار ما بوده". ولی هیچوقت اسرائیلی ها اعلام نکردند که ترور دانشمندان هسته ای به دست آنها انجام شده، هر چند ما عاملان تروریست را دستگیر کردیم و آنها در محاکمه خودشان گفتند که "ما در اسرائیل آموزش دیدیم". اما خود اسرائیلی ها هیچوقت بصورت رسمی، یعنی یک مسئول دولتی بطور رسمی قبول نکرد که "ما اینکار را کردیم". آنها اعلام نمی کنند.
جزئیاتی از زمین لرزه ۵.۲ ریشتری تهران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
نتیجه مذاکرات به رفتار آمریکا بستگی دارد
ممکن است جمهوری اسلامی ایران هم بعضی از کارها را به لحاظ امنیتی بر علیه دشمن انجام داده، مثلا حمله سایبری به یک محلی، اما هیچوقت خود ایران اعلام نمی کند که ما اینکار را کردیم.
از نظر نظامی وقتی، ترامپ سردار شهید سلیمانی را ترور کرد، خودش اعلام کرد که ما اینکار را کردیم. خوب طبیعتا چون خودش اعلام کرد، یعنی اعلام جنگ. لذا ایران عین الاسد را زد. قوائد درگیری نظامی با قواعد درگیری امنیتی خیلی متفاوت است و فرق دارد. بنابراین اگر اسرائیل می خواهد حمله به اهداف هسته ای ما را از طریق همان عملیات تروریستی انجام بدهد، پاسخش را خواهد شنید، بدون آنکه رسما ایران به عهده بگیرد و بگوید که "من چه کار کردم". اما اگر خواست بصورت علنی، یعنی حمله نظامی آشکار انجام بدهد و رسما بپذیرد که "من اینکار را کردم" آنوقت دیگر قوائد فرق می کند.
ایران مستقیم می تواند پاسخ بدهد، حالا متناسب با حجم حمله ای که رژیم صهیونیستی میخواهد بکند، ایران پاسخ می دهد. این دیگر قابل پیش بینی نیست که بعد از آن ایران چه اقدامی خواهد کرد و موشک های ایران در کجای اسرائیل فرود خواهند آمد. چند بار خواهد زد و چقدر آسیب خواهد رساند. این مسائل هست. ولی من تصور می کنم که اسرائیل جرئت حمله نظامی آشکار و مستقیم که بعد آن را بعهده بگیرد را نداشته باشد و من خیلی انجام آن را بعید می دانم. چون توان این کار را ندارد، مگر اینکه به زعم خودشان "آمریکا باید بیاید به ما کمک بکند".
Министр обороны США Ллойд Остин во время пресс-конференции в Пентагоне - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2021
رئیس پنتاگون: از منافع آمریکا و متحدان در مقابل ایران دفاع می کنیم
آمریکا هم الان نمی تواند وارد جنگ با ایران بشود، چون در داخل خودش مشکلات دارد، در حال مذاکرات هسته ای با ایران هست، مشکل اقتصادی دارد، مشکلات کرونا دارد، مشکل در واقع رقابت سنگین حزب جمهوریخواه و حزب دمکرات در انتخابات میان دوره ای هست. چنین ریسکی را آقای بایدن نمی آید انجام بدهد و لذا ادعاهای اسرائیلی ها یک بلوف و بیشتر جنگ روانی است که در میز مذاکراتی که اکنون در وین در حال اجراست، بخواهند امتیاز بیشتری از ایران بگیرند.
نمی گویم محال است، اسرائیل حمله نظامی ممکن است بکند، ولی قریب به صفر است. در این شرایط اگر آمریکا می آید کمک بکند حمله قریب به صفر است و مگر اینکه بخواهد خودکشی بکند. اگر واقعا اسرائیل بخواهد چنین کاری بکند، قطعا ضربات مهلکی دریافت خواهد کرد. ضربات می تواند فقط از طرف ایران بسوی اسرائیل شلیک نشود. ممکن است حزب الله وارد عمل بشود، ممکن است سازمان های جهادی فلسطین وارد عمل بشوند، ممکن انصارااله یمن که چندین بار اعلام آمادگی کردند وارد عمل بشوند. ممکن است حشد شعبی عراق وارد عمل بشوند و اسرائیل را موشک باران بکنند. اگر اسرائیل مرتکب چنین اقدامی بشود، کل منطقه می تواند یکدفعه آتش بگیرد و منفجر بشود.
اسپوتنیک: آیا ایران با درنظرداشت اینگونه اعلامیه های اسرائیل، برای دفاع و عملیات جوابیه نظامی آماده می شود و می تواند به سازمان های بین المللی رجوع کند؟
افقهی: سازمانهای بین المللی عمدتا طرفدار اسرائیل هستند. یعنی در شورای امنیت، سه کشور که عضویت دائم دارند، آنها دوستان بسیار نزدیک اسرائیل هستند، یعنی آمریکا، فرانسه و انگلیس. در سازمان حقوق بشر، باز هم اینها نفوذ دارند. در آژانس هسته ای باز اینها نفوذ دارند. در خیلی از جاها اینها نفوذ دارند. به همین دلیل ما خیلی امید نداریم که حالا اگر مثلا اسرائیل یک اقدام نظامی کرد، تاکید میکنم" اگر اقدام نظامی کرد"، ما امکان ندارد سکوت بکنیم و متوسل به یک سازمان نظامی بشویم. بحث حیثیت ماست، بحث کرامت ماست، بحث استقلال و تمامیت ارضی ماست.
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2021
مدیر کل آژانس بین‌المللی اتمی: برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت زیادی کرده است
بنابراین، خود اسرائیلی ها میدانند اگر چنین حماقتی مرتکب بشوند، ضربات بسیار دردناک تری دریافت خواهند کرد. اسرائیلی ها 12 روز بیشتر در جنگ غزه دوام نیاوردند و بعد خودشان از مصری ها تقاضا کردند که مصر وساطت بکند و جنگ را متوقف کند.
الان اسرائیل جرئت نمی کند به حزب الله حمله بکند، حالا بیاید به ایران حمله بکند؟ لذا به لحاظ موازنه بازدارندگی، این موازنه قدرت صددرصد به نفع ایران و به نفع شرکا و دوستان ایران در منطقه است. اسرائیل نمی تواند در مقابل ابن حجم آتش باری مقاومت بکند. لذا بلوف می زند. اما چرا، کارهای امنیتی می تواند بکند، به نطنز حمله کرد، به مراکز ساخت سانتریفیوژها در تأسیسات کرج حمله کردند و ایران هم پاسخش را به نحوی که خودش مصلحت دانست، داد.
ما از زمان جنگ آسیب دیدیم، ولی این صدام بود که اعدام شد، جمهوری اسلامی پیروز شد. در مسأله ترور شهید سلیمانی، خوب، ما هم سکوت نکردیم، ما زدیم. هر چند خیلی ها گفتند "آقا، اگر آمریکا را در عراق بزنید، آمریکا ممکن است دوباره برگردد، شما را بزند"، گفتیم خوب، بزند، اگر ما الان پاسخ ندهیم، آنها وقیح تر می شوند و ممکن است آسیب جدی تر به ما بزنند. لذا این دفاع، حق ماست و امکان ندارد اگر اسرائیل حمله نظامی علنی کرد، ما بخواهیم سکوت بکنیم.
سردار سرتیپ دوم پاسدار سپاه رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2021
سردار ایرانی عملیات صادرات نفت ایران به سوریه و لبنان را برای آمریکا شکست مفتضحانه عنوان کرد
اسپوتنیک: آیا می توان در انتظار درگیری مستقیم نظامی ایران و اسرائیل بود و این درگیری در اراضی کدام کشور ممکن است رخ بدهد؟
افقهی: ممکن است کل منطقه آتش بگیرد. چون بهر جهت ایران، هم پیمانان و دوستانی دارد و شرکایی دارد به نام "محور مقاومت". اینها همه بطور مستقیم و غیرمستقیم با اسرائیل درگیر هستند. در لبنان حزب الله درگیر است، خلبانان اسرائیلی دارند یمن را بمباران می کنند. جولان در سوریه در اشغال اسرائیل است. در عراق، حشد شعبی چند بار مورد حمله پهپادهای اسرائیل قرار گرفته است.در ایران حمله تروریستی بر علیه دانشمندان و تأسیسات ما انجام داده که ما هم درگیر هستیم. بنابراین اگر این جنگ خدای نکرده شروع بشود، قطعا اسرائیل نابود خواهد شد. اینها قدرت موشکی ایران را هنوز درک و امتحان نکردند. ما آرزوی جنگ نمی کنیم و جنگ طلب نیستیم. اما اگر اسرائیل بخواهد اینکار را بکند، قطعا پیشمان خواهد شد. اهداف در اسرائیل خیلی راحت برای ایران قابل دسترسی است. لذا اسرائیلی ها باید خوب محاسبه کنند که بعد پشیمان نشوند که با ایران وارد درگیری بشوند.
گفتنی است، براساس بیانیه وزارت دفاع اسرائیل، گانتس در دیدار با مقامات آمریکایی، بار دیگر جمهوری اسلامی ایران را "تهدیدی برای صلح و ثبات جهانی" دانست و بر لزوم اتخاذ تدابیری برای توقف برنامه هسته‌ای و تجاوزهای منطقه‌ای آن تاکید کرده است.
نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد چندی پیش گفته بود "این اولین بار نیست که آمریکا و اسرائیل علیه برنامه‌ هسته‌ای ایران زبان تهدید را به کار می‌برند. هدف برنامه هسته‌ای تهران هرگز تولید سلاح هسته‌ای نبوده و برای اثبات این ادعا باید به یافته‌های آژانس بین‌الملی انرژی اتمی اشاره کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала