خانه ۱۵ میلیون دلاری در تهران +عکس

© Sputnik / Arina Topolevaخانه ۱۵ میلیون دلاری در تهران +عکس
خانه ۱۵ میلیون دلاری در تهران +عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.12.2021
اشتراک
فروشنده‌هایی که روی بورلی هیلز را سفید کردند.
به گزارش اسپوتنیک، نرخ‌های عجیب و غریب برخی خانه‌های لاکچری در شمال تهران از منطق و عرف بازار خارج شده است. شاید باورش سخت باشد اما بعضی مالکان قیمت‌های ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ میلیارد تومان و حتی بالاتر برای پنت‌هاوس، آپارتمان‌های فوق لوکس و ویلاهای خود تعیین کرده‌اند که با احتساب نرخ میانگین ۲۸ هزار تومان برای هر دلار به رقم عجیب ۷ تا ۱۵ میلیون دلار می‌رسد. نرخ‌هایی که از خانه‌های محله بِوِرلی هیلز آمریکا به عنوان یکی از گران‌ترین و مشهورترین محله‌های دنیا بیشتر است.
طبق آمار معاملات آبان ماه ۱۴۰۰ شهر تهران واحدهای بالای ۱۰ میلیارد تومان فقط ۴.۳ درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند. بر اساس ارزش هر متر مربع نیز خانه‌های با قیمت بیش از متری ۸۰ میلیون تومان ۳.۳ درصد از کل معاملات را در بر گرفتند. از نظر سطح زیربنا هم تنها ۲.۲ درصد قراردادهای خرید و فروش به خانه‌های بالای ۲۰۰ متر تعلق گرفت.
یکی از مشاوران املاک منطقه ۱ درباره بازار پنت‌هاوس‌هایی با قیمت نجومی در پایتخت گفت: "فروش این آپارتمان‌ها به قدری دشوار است که اگر یک واحد به فروش برسد شبیه معجزه است و خبرش سریعا پخش می‌شود. مثلا ماه گذشته شنیدیم که یک پنت‌هاوس در ولنجک به قیمت حدود ۳۰۰ میلیارد تومان فروخته شده اما من هنوز بعد از حدود ۱۰ سال سابقه فعالیت در منطقه یک ندیدم که حتی یک واحد از این آپارتمان‌ها به فروش برسد."
دفاتر املاک می‌گویند اغلب پنت‌هاوس‌ها و ویلاهای گران‌قیمت تهران، در بازار اجاره عرضه می‌شود و تجار ایرانی مقیم اروپا و آمریکا، ‌دوتابعیتی‌ها و خارجی‌ها برای اقامت موقت از این خانه‌های اجاره‌ای استفاده می‌کنند و در اغلب روزهای سال هم خالی هستند. با این حال، مالکان این واحدها آنها را مرتباً آگهی می‌کنند که بتوانند در صورت تصویب قوانین مالیاتی در مجلس، با این توجیه که خانه آگهی شده و اجاره نرفته است از پرداخت مالیات فرار کنند.
کاربران نسبت به این خبر واکنش‌های مختلفی نشان می‌دهند. عده‌ای عنوان می‌کنند، صاحبان افرادی هستند که از جیب مردم یا اختلاص و پولشویی این مبلغ ها را بدست می‌آوردند. بسیاری هم سالها با تلاش و زحمت و از راه درست به ثروت زیاد می‌رسند اما بهتر است به جای زوم کردن به صاحب مالکین این موضوع، دولت برای این معضل اجتماعی سیاسی چاره بی‌اندیشد.
جمعی از کاربران به این موضوع اشاره دارند که اختلاف طبقاتی و توزیع ناعادلانه ثروت سبب تفاوت وضع مالی جامعه شده است و دستاورد انقلاب مستضعفین می‌باشد. باید روزی برسد که ثروتی که از راه درست بدست نیامده است توقیف شود و بین نیازمندان و فقرا تقسیم شود تا تعادل به جامعه بازگردد. کاربران دیگری هم معتقدند چرا باید شخصی چنین خانه‌هایی با قیمت‌های نجومی در تهران بخرد وقتی با قیمت کمتر و تجهیزات بیشتر و زیبا‌تر می‌تواند در استانبول و لندن و نیویورک تهیه کند؟! شاید به نظر برسد اقامت موقت این خانه‌ها برای دوتابعیتی‌ها و خارجی‌ها باشد اما باز هم صدرصد ایرانی‌هایی هستند که قصد رفتن ندارند و ثروت خود را با خرید یکی از این خانه‌ها پس انداز می‌کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала