۱۰ برابر شدن ظرفیت نیروگاه های اتمی ایران در لایحه بودجه ۱۴۰۱

© Sputnik / Владимир Федоренко /  مراجعه به بانک تصاویر مجلس شورای اسلامی
مجلس شورای اسلامی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2021
اشتراک
درلایحه بودجه پیشنهادی دولت در سال ۱۴۰۱ مجوز احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق صادر شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، بر اساس بند ح تبصره 15 قانون بودجه پیشنهادی دولت برای سال 1401 برای اولین بار هدفگذاری احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه هسته‌ای به مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
طبق این بند به دولت اجازه داده می‌شود از طریق سازمان انرژی اتمی ایران نسبت به احداث 10 هزار مگاوات نیروگاه اتمی تولید برق از طریق مشارکت با سازندگان بین‌المللی و صنایع داخلی اقدام کند.
تأمین مالی طرح‌های نیروگاه‌های برق اتمی با استفاده از الگوی سرمایه‌گذاری خارجی، تامین مالی خارجی (فاینانس) و داخلی، منابع عمومی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای انجام می‌شود. شیوه‌نامه اجرایی این بند توسط سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و ابلاغ می‌‌شود.
با توجه به ظرفیت 1000 مگاواتی کنونی برق هسته‌ای در کشور، به موجب این بند زمینه 10 برابر شدن ظرفیت تولید برق هسته‌ای در کشور مهیا می‌شود.
مجلس شورای اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2021
اعلام جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ ایران
علاوه بر بند ح تبصره 15، در بند ه تبصره 15 قانون بودجه پیشنهادی سال 1401 خرید برق از نیروگاه اتمی بوشهر بر اساس هزینه تمام شده حسابرسی‌شده و با احتساب هزینه سوخت نیروگاه مذکور صورت می‌‎گیرد.
بر مبنای این بند قانون، برای اولین بار هزینه سوخت نیروگاه اتمی بوشهر در خرید برق از این نیروگاه هسته‌ای لحاظ شده است.
به استناد اطلاعات بدست آمده، این بند قانون بودجه می‌تواند زمینه پوشش 36 میلیون یورو در سال برای نیروگاه اتمی بوشهر را مهیا کند.
قابل ذکر است که مطابق بند ب تبصره 15 قانون بودجه سال 1401 به شرکت تولید و تو سعه انرژی اتمی ایران اجازه داده می‌شود معادل منابع پیش بینی شده در بودجه مصوب سالانه خود را بابت هزینه‌های بهره‌برداری به شرکت بهره‌برداری نیروگاه اتمی بوشهر پرداخت کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала