تأثیر واکسن فایزر بر امیکرون

© REUTERS / Dado Ruvic/Illustrationلغو سفر مدیرکل شرکت فایزر به اسرائیل به خاطر واکسن
لغو سفر مدیرکل شرکت فایزر به اسرائیل به خاطر واکسن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.12.2021
اشتراک
چند دز واکسن فایزر برای مقابله با امیکرون کافیست؟
به گزارش اسپوتنیک، متخصصان بزرگترین مرکز پزشکی اسرائیل به نام "حییم شیبا"، به مطالعه تأیر دز یادآور فایزر بر ویروس امیکرون پرداختند.
مدیر شرکت تولید دارویی فایزر گفت که وقتی داده‌های واقعی را مشاهده کنیم، خواهیم دید که آیا سومین دز واکسن در مقابل امیکرون مصونیت می‌دهد یا نه و اگر چنین است، برای چه مدتی و دومین نکته این‌که فکر می‌کنم ما به چهارمین دز نیز نیاز خواهیم داشت. احتمال دارد چهارمین دز واکسن نیز برای حفاظت در مقابل سویه امیکرون لازم باشد.
پیشتر، شرکت فایزر نتایج مقدماتی یک پژوهش آزمایشگاهی را منتشر کرد که نشان می‌داد دو دز واکسن کرونا در مقایسه با دیگر جهش‌های ویروس، قابلیت کمتری در مقابله با سویه امیکرون دارند اما سومین دوز واکسن این مصونیت را تا حد فراوانی افزایش می‌دهد.
WHO: سویه اُمیکرون برای کسانی که از کووید-۱۹ بهبود یافته اند خطرناک است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2021
WHO: سویه اُمیکرون برای کسانی که از کووید-۱۹ بهبود یافته اند خطرناک است
این نتیجه‌گیری با داده‌های مقدماتی یک پژوهش دیگر که در اوایل هفته جاری توسط پزشکان آفریقای جنوبی انجام شد، هماهنگی دارد. تیجه یک بررسی جدید که توسط تیمی از محققان آفریقایی صورت گرفته نشان می‌دهد واکسن فایزر چهار برابر کمتر از سایر انواع کووید آنتی بادی برای مبارزه با سویه امیکرون ارائه می‌کند.
یافته‌ها حاکی از آن است که واکسن فایزر/بیوان‌تک در پیشگیری از عفونت امیکرون نسبت به سایر سویه‌ها محافظت کمتری ایجاد می‌کند. مطالعه فقط شامل افرادی بوده که کاملاً واکسینه شده بودند، اما هنوز دز تقویت کننده را دریافت نکرده بودند، بنابراین تأثیر دز اضافی واکسن را نمی‌توان تعیین کرد.
این مطالعه نشان می‌دهد که واکسن می‌تواند در برابر سویه‌ای که ماه گذشته در آفریقای جنوبی شناسایی شده بود، مؤثر باشد. با این حال، هنوز نمی توان از آن نتیجه گیری کرد و محققان هنوز مطمئن نیستند که نوع امیکرون نسبت به سایر سویه‌ها چقدر بیشتر احتمال دارد که باعث عفونت در یک فرد واکسینه شده شود.
محققان نمونه‌های خون را تجزیه و تحلیل کردند و آنتی‌بادی‌هایی را جست‌وجو کردند که توانایی جلوگیری از عفونت سویه جدید را داشتند. در حالی که واکسن فایزر تا حدی در برابر سایر سویه‌های کووید مؤثر است، به نظر می‌رسد جهش‌های فراوان نوع امیکرون می‌تواند از بسیاری از آنتی‌بادی‌های آن فرار کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала