انجام مذاکرات وین برای لغو و رفع تحریم ها، چه نتیجه‌ای خواهد داد؟

© Photo / IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.12.2021
اشتراک
خطیب‌زاده: در جریان تعامل و همکاری با کشورهای همسایه در حوزه های پولی و بانکی گشایش‌هایی اتفاق افتاده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایسنا"، سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اظهار داشت که در جریان تعامل و همکاری با کشورهای همسایه در حوزه های پولی و بانکی گشایش‌هایی اتفاق افتاده و این موضوع در دست پیگیری است. در روزهای آتی در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها خبرهای بهتری در راه خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه ایران با اشاره به برگزاری اجلاس سفرای ایران در کشورهای همسایه به مدت ۵ روز در تهران اظهار کرد:"موازی با انجام مذاکرات وین برای لغو و رفع تحریم ها، موضوع خنثی‌سازی تحریم‌ها را نیز به پیش می بریم.
 مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2021
ارزیابی روابط دیپلماتیک ایران با همسایگان به ویژه عربستان
در وزارت خارجه برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با کشورهای عمده همسایه نقشه راه و سند همکاری ۲۰ ساله داشته باشیم. سند جامع همکاری ۲۰ ساله با روسیه تقریبا نهایی شده است و ان‌شاءالله از هیئت دولت مجوز لازم را اخذ می‌کنیم تا مذاکرات مربوط به آن را انجام دهیم.
وزارت خارجه به وظایف خود در حوزه دیپلماسی اقتصادی و تسهیل تجارت خارجی از جمله در تعامل با کشورهای همسایه عمل می‌کند و برنامه ریزی هایش در این راستا است. باید توجه داشت که وزارت خارجه یک ضلع از اضلاع دیپلماسی اقتصادی در کشور است و باید دیگر سازمان‌های مربوطه نیز همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند.
اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، سیاست حسن همسایگی است. در این سیاست، برقراری رابطه پایدار اقتصادی و تجاری نقش بسیار مهمی دارد. ما امروز در چهارراهی از تحولات اقتصادی و تجاری قرار گرفته و گام بلندی را با عضویت در پیمان همکاری شانگهای برداشته‌ایم همچنین حضور رئیس جمهور در اجلاس اکو ضلع دیگری از این همکاری‌ها را در منطقه تکمیل کرد.
رکورد ترانزیت ماهانه کالاهای خارجی در ایران شکسته شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.11.2021
رکورد ترانزیت ماهانه کالاهای خارجی در ایران شکسته شد
یکی از مهم‌ترین اولویت‌ها، استفاده از مزیت‌های ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، دسترسی تولیدکنندگان ایران به بازارهای کشورهای همسایه و همچنین ایجاد زیرساخت‌های پایدار مراودات در برخی مناطق مرزی است. ما با ۱۵ کشور همسایگی داریم و این کشورها به چند دسته کشورهای حوزه خلیج فارس، کشورهای شرق ما و کشورهای حوزه دریای خزر تقسیم شده اند.
سفر آقای رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران به تک تک این کشورها برنامه ریزی شده است و به زودی برخی از سران این کشورها در تهران خواهند بود، از جمله ترکیه. در حوزه‌های پولی، مالی و همچنین توسعه صادرات با کشورهای همسایه گشایش‌های جدی اتفاق افتاده است برای مثال در صد روز گذشته روابط اقتصادی با تاجیکستان دو و نیم تا سه برابر وسعت پیدا کرده است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала