وزارت خارجه روسیه: وضعیت احیای برجام آسان نیست، اما این دلیلی برای تسلیم شدن نیست

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر وزارت خارجه روسیه
وزارت خارجه روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2021
اشتراک
سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت که وضعیت دور فعلی مذاکرات برجام پیچیده است، اما این دلیلی برای ناامیدی نیست.
به گزارش اسپوتنیک، سرگی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در خصوص مذاکرات برجام گفت: " شرایط در حال تغییر است، زمان در حال گذر است، شرایط دشوار است و احتمالاً حتی پیچیده‌تر از زمانی که دور ششم مذاکرات به پایان رسید، اما این دلیلی برای نا امید شدن نیست."

ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه در ادامه افزود: "ما باید در این موضوع هماهنگی نزدیکی با همه شرکت‌کنندگان (در این مذاکره) داشته باشیم و روسیه آماده است چنین هماهنگی هایی را در مسیرهای مختلف انجام می دهد."
معاون وزیر امور خارجه روسیه از سوی دیگر، امروز جمعه اظهار داشت، هیچ یک از اعضای برجام علاقه ای به از بین رفتن این پیمان ندارند.
زاخارووا: اختلاف سران افغانستان و آشتی طالبان با داعش نگران کننده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.12.2021
مسکو، تهران و واشنگتن را به گام های هماهنگ در خصوص احیای برجام فراخواند
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد. هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند. از ماه آوریل، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала