آمریکا از وجود "گزینه های نظامی" برای مهار ایران سخن گفت

© AFP 2023 / Tech. Sgt. Andy Dunawayفروش سلاح های آمریکایی به مصر
فروش سلاح های آمریکایی به مصر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2021
اشتراک
ژنرال کنت مکنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) اعلام کرد که ایالات متحده تعداد زیادی "گزینه نظامی" برای مهار ایران را در اختیار دارد.
به گزارش اسپوتنیک، مکنزی در مصاحبه ای با روزنامه فایننشال تایمز خاطرنشان کرد ایالات متحده "مجموعه ای بسیار قدرتمند از گزینه های نظامی" برخوردار است.
رئیس فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا گفت " اگر ایران فکر کند می تواند به حملات در عراق و سوریه ادامه دهد و در عین حال به مذاکره (بر سر توافق هسته ای) بدون هیچ عواقبی ادامه دهد، به طور جدی ما را دست کم گرفته است... ما این توانایی را داریم که در صورت لزوم به سرعت تقویت شویم و من فکر می کنم که ایران این واقعیت را به خوبی درک کرده است".
کاخ سفید - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2021
کاخ سفید: آمریکا در صورت شکست مذاکرات، تدابیری برای محدود کردن درآمدهای ایران اتخاذ خواهد کرد
گفتنی است ایران به دعوت رسمی سوریه از دمشق در مبارزه با تروریسم حمایت مستشاری می کند.
به گفته منبع روزنامه فایننشال تایمز، مقامات پنتاگون در ماه اکتبر به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره گزینه‌های نظامی که مانع از "تولید تسلیحات هسته‌ای" در ایران ‌شوند، اطلاع دادند.
با این حال مکنزی تاکید کرد، این دیپلماسی است که باید "اولین و بهترین" راه برای پاسخ به توسعه تسلیحات ایران باشد.
ژنرال آمریکایی افزود: "من می خواهم تصریح کنم که قصد و نیت ما این است که همه از دیپلماسی پیروی کنند. این بهترین راه برای حرکت به جلو است و لازم است ایران این را درک کند."
جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، پیشتر گفته بود که اگر دیپلماسی کارساز نباشد، ایالات متحده آماده "اقدامات بیشتر" علیه ایران است. ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده معتقد است که توافق هسته ای با ایران قابل بازیابی است، اما در حال گفتگو با متحدان خود برای راه حل های جایگزین است.
این بیانیه در حالی ایراد شده که در وین دور هفتم مذاکرات بر سر بازگرداندن توافق هسته ای از سر گرفته شده که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج گردیده است. پرایس افزود که ایالات متحده جدول زمانی برای مذاکرات تعیین نمی کند، اما هشدار داده است که پنجره فرصت برای دستیابی به توافق به آرامی بسته می شود.
بتازگی وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد طرف ایرانی هنوز پیشنهادات سازنده ای از غرب در مورد توافق هسته ای دریافت نکرده و تردید دارد که کشورهای غربی قصد لغو تحریم ها علیه تهران را داشته باشند.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهورسابق امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. حالا جوزف بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا اعلام می کند قصد دارد به برجام بازگردد.
جمهوری اسلامی ایران هشتم ماه مه 2019 در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала