نماینده آمریکا: به دیپلماسی با ایران امتیاز می‌دهیم

© Photo / IRNAرابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2021
اشتراک
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرد ایالات متحده به دیپلماسی با ایران امتیاز می‌دهد و بازگشت به توافق هسته‌ای در راستای منافع واشنگتن و تهران است.
به گزارش ایرنا، رابرت(راب) مالی روز پنجشنبه به الجزیره گفت که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا در روابط خود با تهران دیپلماسی را در اولویت قرار داده و احیای توافق هسته‌ای ایران همچنان به نفع دو کشور است.
مالی با اشاره به اینکه احیای توافق هسته‌ای یا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هنوز امکان پذیر است، مدعی شد که آمریکا کاملا متعهد به بازگشت متقابل و پایبندی به برجام است و فکر می‌کند اگر ایران بازگردد، بگوید که آماده است و آستین‌ها را بالا بزند، هنوز زمان وجود دارد.
لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2021
رئیس پنتاگون: آمریکا اجازه نخواهد داد ایران سلاح هسته‌ای تولید کند
روز گذشته ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که مالی به همراه هیات همراه در روزهای "شنبه و یکشنبه" به وین خواهد رفت تا در مذاکرات غیر مستقیم با ایران شرکت کند.
مالی همچنین درخواست واشنگتن برای مذاکره مستقیم با تهران را تکرار کرد و به الجزیره گفت که مذاکره‌کنندگان آمریکایی آماده دیدار با دیپلمات‌های ایرانی "در هر زمان و مکانی" هستند.
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در این خصوص گفت: ما آماده هستیم که با آنها رو در رو ملاقات کنیم. ما فکر می‌کنیم که این بسیار برتر از مذاکرات غیرمستقیم است. ما با یک امر بسیار پیچیده، با بی‌اعتمادی فراوان، با ظرفیت زیاد برای سوء تفاهم روبرو هستیم.
مالی در پاسخ به سوالی درباره چشم‌انداز رویارویی نظامی با تهران در بحبوحه تنش‌های فزاینده بین اسرائیل و ایران، گفت: "ما به مسیر دیپلماسی امتیاز می‌دهیم. ما فکر می‌کنیم این بهترین راه است. برای ما بهترین گزینه است. ما گمان می‌کنیم که این برای ایران نیز بهترین گزینه است، اما ایران باید تصمیم بگیرد."
علی باقری کنی بعد از نشست روز پنجشنبه کمیسیون مشترک برجام در گفت و گو با خبرنگار اعزامی ایرنا درباره کیفیت نشست گفت: در نشست امروز طرف‌های مختلف از جمله ایران دیدگاه خودشان را در رابطه با روند آتی گفت‌وگوها بیان کردند.
وی افزود: هیات جمهوری اسلامی ایران در این نشست تاکید کرد که مسیر گفت‌وگوها را بر اساس مواضع و دیدگاه‌های قبلی خودش بیان کرده و با جدیت ادامه می‌دهد و اراده جدی برای مذاکرات دارد.
باقری کنی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در مورد دستیابی به توافق هم اگر زمینه‌های لازم فراهم شود، مانعی نمی‌بیند.
وی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر اینکه آیا طرف‌های مقابل در جلسه امروز کمیسیون مشترک برجام به پیشنهادهای ایران پاسخ مستند و مستدلی را ارائه دادند گفت که این موضوع باید در جلسه کارگروه‌ها پیگیری شود.
باقری کنی ادامه داد: همین که طرفین برای استمرار گفت‌وگوها اراده جدی دارند نشان دهنده این است که دو طرف می‌خواهند به هم نزدیک شوند.
نشست کمیسیون مشترک برجام که با حضور نمایندگان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا در هتل کوبورگ برگزار شد تا درباره متون پیشنهادی ایران گفت‌وگو شود، پایان یافته و در این نشست مقرر شد گفت‌وگوها در خصوص متون پیشنهادی در سطوح مختلف ادامه یابد.
این نشست در واقع ادامه دور هفتم گفت‌وگوها برای احیای مفاد برجام بشمار می‌رود که از دوشنبه گذشته (هشتم آذر) در وین آغاز شد.
در نشست امروز کمیسیون مشترک برجام، حاضران در خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها به بحث و تبادل نظر پرداختند. باقری کنی با تشریح مبانی پیشنهادات ایران، بر جدیت و حسن نیت ایران در گفت‌وگوها تأکید کرد.
در این نشست مقرر شد گفت‌وگوها در خصوص متون در سطوح مختلف ادامه یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала