ردپایی از فعالیت یک سیاه چاله در مرکز کهکشان راه شیری

© AP Photo / NASA/Chandra X-ray Observatory/M.WeissХудожественное изображение черной дыры в созвездии Девы, поглощающей рекордные количества материи
Художественное изображение черной дыры в созвездии Девы, поглощающей рекордные количества материи - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2021
اشتراک
اثری از جت ساطع شده توسط یک سیاه چاله ابر جرم در کهکشان راه شیری شناسایی شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از The Astrophysical Journal، ستاره شناسان موفق به کشف اثری از یک جت ساطع شده توسط یک سیاهچاله ابر جرم در مرکز کهکشان راه شیری در چند هزار سال پیش شده‌اند. این کشف نشان میدهد که جسم عجیب و غریب مذکور خفته نیست و هرازچندگاهی با جذب گاز یا ستاره فعال می‌شود.
 کهکشان راه شیری - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2021
وجود ماده تاریک مرموز در کهکشان راه شیری تأیید شد
برای اولین بار، شواهدی مبنی بر وجود جت کوتاهی که از قطب جنوبی سیاهچاله نشات می‌گیرد، توسط رصدخانه پرتو ایکس چاندرا و رادیو تلسکوپ آرایه بسیار بزرگ در نیومکزیکو در سال 2013 به دست آمد. این مینی جت که با محیط بین ستاره‌ای برخورد می‌کند، زمانی اتفاق می‌افتد که یک سیاه‌چاله یک جرم عظیم مانند ابری از گاز را در خود فرو می‌برد.
محققان نشانه هایی از جت شمالی را بررسی کردند. آنها با استفاده از مجموعه تلسکوپ رادیویی آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (معروف به آلما)، ساختار خطی، باریک و در حال گسترش در گاز مولکولی را کشف کردند که بیش از 15 سال نوری امتداد دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала